کمپرسور صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پنجشنبه 25 مهر 1398
14:18
دوربین مداربسته

کمپرسور یا متراکم کننده سیالات تراکم پذیر یکی از رایج ترین انواع ماشین آلات صنعتی در کارخانجات و کارگاه های صنعتی است که استفاده های فراوانی از آن می شود. احتمالا از نام کمپرسور باد متوجه می شوید که این دستگاه برای متراکم کردن و فشرده کردن هوا و با دادن قدرت به آن مورد استفاده قرار می گیرد. شاید می پرسید که این موضوع چه کاربردهایی در صنعت دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد کاربرد کمپرسور صنعتی جواب تمام سوالات خود را بدست آورید.

نیاز صنعت به هوای فشرده

شاید باورش برای شما اگر در صنعت نباشید کمی سخت باشد که صنعت تولید نیاز فراوانی به هوای فشرده دارد. برای تهیه هوای فشرده باید هزینه و نیروی زیادی صرف کنید.

اگر در صنعت هوای فشرده ای وجود نداشته باشد، چرخ های تولید از کار می افتند و متضرر ضررهای مالی فراوانی در صنعت خواهیم شد. به همین علت مسئولین خرید کارخانجات و کارگاه های تولیدی صنعتی در انتخاب کمپرسور با کیفیت، با دوام و … حساسیت بسیار زیادی را خرج می دهند.

مراحل تراکم هوا در کمپرسور صنعتی

از کاربرد کمپرسور صنعتی در مراحل تراکم هوا این است که هوا از طریق فن خنک کننده وارد دستگاه کمپرسور می شود و بعد از فیلتر حذبی هوا مدل کاست می رود. بعد از آن هوای تصفیه شده به سمت شیر ورودی بصورت پنیوماتیک کنترل می شود.

پس از انجام این مراحل هوا به قسمت ایرند می رسد. در این قسمت هوا فشرده می گردد. این فرآیند با توجه به نیاز می تواند مراحل مختلفی داشته باشد.

بخش های مختلف دستگاه کمپرسور صنعتی

در ادامه می خواهیم بخش های مختلف کاربرد کمپرسور صنعتی را بصورت خلاصه مورد بررسی قرار دهیم.

واحد هواساز

اساس و پایه هر دستگاه کمپرسوری واحد سواز است که هر چه با کیفیت تر باشد در کارایی و طول عمر عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر می خواهید که یک کمپرسور بخرید به واحد هواساز حتما توجه کنید.

انتقال نیرو

یکی دیگر از بخش های مهم و اساسی کاربرد کمپرسور صنعتی، انتقال نیرو است. این بخش از نیروی موتور الکتریکی و تسمه تشکیل شده است که با استفاده از آن قادر است که هوا را به واحد هواساز منتقل کند.

همچنین تنظیم میزان هوای لازم برای دستگاه هم توسط این بخش از دستگاه انجام می شود. تنظیم اتوماتیک و خودکار میزان هوای لازم می تواند، فواید مختلفی برای دستگاه داشته باشد که در ادامه به ۳ مورد آن اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش کارایی و طول عمر تسمه موتور الکتریکی
  • انتقال هوا با حداکثر میزان قدرت و حداقل لغزش
  • عدم نیاز به سفت کردن تسمه و صرف زمان کمتر

سیستم خنک کننده

از کاربرد کمپرسور صنعتی این است که پس از مدتی که بکار گرفته می شود، داغ می کند و باید توسط سیستم خنک کننده، سرد شود. در صورت عدم سرد شدن دستگاه، ما شاهد کاهش عملکرد دستگاه و وجود مشکلات فراوانی در آن خواهیم شد. اگر می خواهید که دستگاه درست کار کند، باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشید.

کاهش دهنده صدا

وجود سر و صدای زیاد از مشخصات اصلی این نوع دستگاه هاست اما اگر شرکت سازنده دستگاه توجه ویژه ای به جنس بدنه و نحوه چیدمان قعطات بکنند، می توانند تا حد زیادی صدا را کاهش دهند. اگر می خواهید دستگاه شما صدای کمی در کارخانه و کارگاه تولیدی شما وجود داشته باشد، بهتر است که در هنگام خرید کمپرسور دقت بیشتری خرج دهید.

انواع کمپرسور

کمپرسورها را بر اساس معیار های مختلف به دسته بندی های متفاوتی تقسیم بندی می کنند اما ما امروز می خواهیم، کمپرسورها را بر اساس انتقال انرژی از کمپرسور به سیال تقسیم بندی کنیم. بر اساس معیار انتخابی ما کمپروسور ها به دو نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

  • کمپرسورهای دینامیکی
  • کمپرسورهای جابجایی مثبت

در صورت تمایل برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.

منبع: کمپرسور صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟


[ بازدید : 56 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سی سی تی وی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]