شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

سی سی تی وی

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

تبدیل واحد فشار

فشار چیست؟

فشار یک کمیت نرده ای است که به شیوه نیرو بر واحد سطح تعریف می‌شود. در دستگاه بین المللی یکاها پاسکال، واحد فشار وجود دارد. یک پاسکال برابر است با یک نیوتون بر مترمربع (N/m²). فشار گیج، فشاری است که در فشار سنج نشان داده می‌شود و مقدار آن نسبت به فشار محیط سنجیده می‌شود.

فشار کمیت فیزیکی نرده ای است و مقدار آن تنها بایک عدد مشخص میشود. هنگامی که نیروی F به سطحی بامساحت A وارد میشود برای سنجش تاثیر نیرو بر سطح کمیتی تعریف میشود که ازتقسیم نیروی F بر سطح A بدست می آید و فشار نام دارد

فشار را بعضی اوقات به صورت نیرو-گرم یا نیرو-کیلوگرم بر مربع سانتی متر نیز تعریف می کنند که از واحدهای نامناسب برای بیان فشار هستند.

جدول تبدیل آحاد فشار
جدول تبدیل آحاد فشار


در متون علمی مختلف، علامت فشار را با PP یا pp نشان می‌دهند. اما در عمل، عبارت نیروی عمود بر سطح به چه معناست؟ این عبارت بیان می‌کند نیروی خاصی وجود دارد که بر سطح بخصوصی اثر می‌گذارد. زمانی که در مورد نیرو صحبت می‌کنیم، بر اساس قانون دوم نیوتون، با حاصلضرب جرم در شتاب سروکار داریم. با توجه به اینکه واحدهای مهندسی مختلفی در خصوص جرم و سطح بکار گرفته می‌شوند، ترکیب این واحد‌ها نیز بسیار زیاد است. علاوه بر این، واحدهای مختلف فشار نیز وجود دارند که به طور مستقیم جرم و مساحت را در خود ندارند اما در هر صورت، دربردارنده مفهومی از این عبارات هستند.

خوب است بدانید که در عمل، واژه «فورس» (Force) یا همان نیرو، در واحدهای فشار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به طور مثال، واحد فشارِ کیلوگرم‌فورس بر سانتی‌متر مربع را باید به صورت kgf/cm2kgf/cm2 نشان داد اما معمولا بدون حرف ff و به صورت kg/cm2kg/cm2 نمایش داده می‌شود. به طور مشابه، پوند‌فورس بر اینچ مربع (pfsi)(pfsi) را به شکل پوند بر اینچ مربع یا psipsi نمایش می‌دهند.

تبدیل واحد فشار

تبدیل واحد فشار نیازمند یاد داشتن یک سری فرمول و عملیات های ریاضی است که اگر می‌خواهید آن ها را به صورت ذهنی انجام دهید، باید بسیار تمرین کنید و طریقه صحیح آن را یاد داشته باشید. سایت هایی هم هستند که تبدیل واحد فشار را به صورت آنلاین و آنی خود محاسبه می‌کنند. برای انجام فرایند تبدیل واحد فشار در این سایت ها کافی است، به یکی از این سایت ها مراجعه کنید و فرایند تبدیل واحد فشار را انجام دهید.

معرفی و کاربرد انواع کمپرسور

تمام کمپرسور های باد به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:
۱.کمپرسورهای دینامیکی
دسته دینامیکی را می‌توان به دو نوع مختلف جدا کرد:
۱-۱کمپرسورهای باد گریز از مرکز (centrifugal)
این نوع کمپرسورهای هوا به گریز از مرکز معروف هستند و اصول کار آنها ، استفاده از نیروی گریز از مرکز برای بالا بردن انرژی جنبشی گاز است . این عمل توسط Vane های نصب شده روی پروانه به سیال اعمال می شود در این نوع کمپرسورهای باد عامل اصلی انتقال انرژی ، پروانه کمپرسور باد Impeller است که روی محور نصب می شود و با آن می چرخد و پس از وارد شدن سیال به چشمه پروانه Impeller Eye روی تیغه هایی Vane که روی آن نصب می شود هدایت می شود.
پس از قرار گرفتن در نوک پروانه توسط نیروی گریز از مرکز اعمال شده از پروانه جدا می شود و وارد محفظه اطراف آن Voloute یا Difuser می شود تا انرژی جنبشی دریافت شده به انرژی فشاری تبدیل شود . خلاء ناشی از پرتاب سیال به طرف بیرون ( در اثر سرعت گرفتن سیال ) باعث جایگزینی مجدد سیال به نوک پروانه می شود و باعث جریان یافتن مداوم سیال به کمپرسور باد و کسب انرژی و خارج شدن آن از کمپرسور می شود..
این نوع کمپرسورهای باد بیشترین کاربرد را در صنایع دارند و از آنها برای فشرده کردن هوا و گازهای دیگر در حجم ها و فشارهای مختلف استفاده می شود
۱-۲ کمپرسورهای باد جریان محوری (Axial Low compressor)
اصول کار این نوع پمپ باد براساس حرکت دادن گاز ( هل دادن ) توسط پره های دوار نصب شده روی رتور است و بیشتر استفاده این نوع پمپ باد ها در توربین های گازی است و یا برای جاهایی که نیاز به جریان و فلو زیاد گاز باشد . معمولاً فشار خروجی آنها پایین و متوسط است .
همینطور که ملاحظه می شود جریان گاز در داخل کمپرسور باد در جهت محوری Axial است و بر پره های نصب شده روی رتور( پره های متحرک ) که وظیفه انتقال انرژی از رتور به سیال را عهده دارند و با محور می چرخد . پره های ثابت دیگری نیز روی بدنه کمپرسور باد نصب گردیده که به آنها پره های راهنما گفته می شود که علاوه بر جهت دادن به سیال ، برای انتقال از یک مرحله به یک مرحله دیگر وظیفه تبدیل انرژی جنبشی به انرژی فشاری را نیز به عهده دارند . افزایش فشار در این نوع کمپرسورها به این صورت است که گاز را به تدریج از فضای باز ( سطح مقطع زیاد ) به فضای تنگتری می راند و باعث کم شدن حجم و افزایش فشار آن می گردد .
کمپرسورهای جابجایی مثبت Positive Displacement Compressors
به کمپرسورهایی که در هر سیکل کاری ( دورانی یا رفت و برگشتی ) مقدار حجم مشخصی از گاز را جابجا می کنند کمپرسورهای جابجایی مثبت گفته می شود . از مشخصه های اصلی این نوع کمپرسورهای باد متناسب بودن مقدار گاز خروجی با تعداد کورس کمپرسور است. بدین معنا که برخلاف دیگر کمپرسورها با دو برابر کردن دور کمپرسور هوا فلوی کمپرسور نیز دو برابر می شود و همچنین اگر مسیر خروجی آنها مسدود گردد، فشار خروجی آنها می تواند تا بی نهایت افزایش پیدا کند و در صورت تامین توان مورد نیاز می تواند باعث ترکیدن بدنه کمپرسورباد یا سیستم لوله کشی گردد .

برای مشاهده انواع کمپرسور بهلینک زیر مراجعه نمایید.

منبع: https://irancompressor.com/

تاریخچه ” کمپرسورباد “

تاریخچه ” کمپرسورباد “

بسیاری از پیشرفتهای تکنولوژی امروزی اقتباس تکامل یافته ای ازدستاوردهای مراحل نخستین زندگی بشر می باشند. به عنوان مثال ، اولین مورد استفاده از هوای فشرده مربوط به زمانی است که انسان نخستین بادمیدن به کنده های نیم سوزی که براثر صاعقه بوجود آمده بود ، آتش را روشن نگه می داشت.

اولین “کمپرسورباد “خدادادی با مشخصات شگفت انگیز شش انسان است که قادر است ۱۰۰ لیتر در دقیقه و یا شش متر مکعب در ساعت را با فشاری معادل ۰,۰۸-۰.۰۲ بار تامین کند.

در سال ۱۷۶۲ میلادی اولین” کمپرسورباد “سنتی یا موتودهای محرک آبی و ولوهای چوبی توسط جان اسمتین اختراع شد .و در سال ۱۷۷۶ میلاذی اولین “کمپرسور باد” یا سیلندر چدنی و یا محدک بخار توسط جان ویلکینس تولید و منجر به تحول در تونل سازی و صنایع ذوب فلزات شد.

هوای مورد نیاز برای دمیدن را شش های وی که کمپرسوری خدادادی با مشخصات شگفت انگیز است، تأمین می کرد.شش های انسان عادی قادراست ١٠٠ لیتر در دقیقه و یا شش مترمکعب درساعت با فشاری معادل۰۸/-۰۲/ بار تأمین کند . درصورت سالم بودن ، این “کمپرسور” اولیه انسانی به نحو شایسته و بدون رقیب و بی وقفه کارکرده و هزینه نگهداری وتعمیرات آن درحد صفر می باشد.

اهمیت کیفی کمپرسور باد

اهمیت کیفی این ” کمپرسورباد ” طبیعی در روشن کردن اولین آتش است . چون اگر شش های انسان درانجام این امر مهم قاصر بود، بدون شک تمدن امروزی بشر مسیر دیگری را طی می کرد. امادر سه هزارسال قبل ازمیلاد حضرت مسیح ، زمانیکه بشر فلزاتی ازقبیل ، طلا ، مس ، قلع وسرب راکه بصورت خالص درطبیعت وجود داشت کشف کرد .وهمچنین پس ازگذشت چندی ، هنگامیکه برای احیاء اکسید این فلزات ،که در واقع اولین مواد خام برای استفاده فلزکاران جهت مصنوعات فلزی آن روز بود ، احتیاج به عمل ذوب وتولید هوای فشرده برای ایجاد حرارت مورد نیاز را داشت. دراین هنگام “کمپرسورباد” انسانی یعنی شش ها دیگر قادر به تأمین هوای مورد نیاز نبودند .برای رفع این مشکل وایجاد دمای حدود یک هزار درجه سانتی گراد از”کمپرسور “قوی تر دیگری که آنهم به دست طبیعت ساخته شده بود، استفاده کرد.

باید توجه داشت که اختراع دمی(” اولین کمپرسورباد “مکانیکی )راباید به عنوان تولدی تازه برای تولید هوای فشره به حساب آورد. این وسیله و دستگاه هایی که توسط چرخ دوار آبی کار می کردند، تادویست سال بعد بدون وقفه مورد استفاده قرارگرفتند.

درحدود سال های ١٧٠٠ میلادی حجم کور ه های ذوب فلزات روبه افزایش گذاشت . ولی دستگاه های دمی موجود درآن زمان از عهده انجام کارهای مربوط به گداخت این کوره ها بر نمی آمدند.تاسرانجام درسال ١٧۶٢ میلادی جان اسمیتون (John Smeaton) برای اولین بار سیلندر هوائی را اختراع کرد .این دستگاه هرچند بسیار ابتدائی بود ولی به هرصورت برای کوره های موجود مورد استفاده قرار گرفت . زیرا ساخت یک سیلندر دقیق وخوب برای تولید هوای فشرده درآن زمان امکان پذیر نبود.

وضعیت کار به همین منوال ادامه داشت تااینکه درسال ١٧٧۶ میلادی جان ویلکینسون (JohnWilkinson) دستگاه ماشین تراشی برای ساختن توپ اختراع کرد که توسط آن میشد سیلندرهای دقیقی ازفولاد ریختگی را تراشید. اولین دستگاه هوای فشرده دقیق توسط ویلکینسون ساخته و در کارگاهش نصب شد . این “کمپرسور باد “مکانیکی فقط قادر بود هوای فشرده ای با فشاری برابر یک بار تولید کند و تراکم بیش ازآن امکان پذیر نبود . چرا که در صورت افزایش فشار ،دمای “کمپرسور” زیادشده و بندها و تسمه های چرمی که به سوپاپ های چوبی اتصال داشتند تاب حرارت را نیاورده و از بین می رفتند.

اولین انتقال عظیم و موفق هوای فشرده هنگام تسریع در ساختمان تونل مونت سنیس(Mt.Ce Nis) درکوه های آلپ سویس صورت گرفت . این تونل پس از تکمیل دارای دو ریل و طولی برابر ۶/۱۳کیلومتربود . عملیات احداث تونل درسال ١٨۵٧ بااستفاده ازچکش های دستی شروع شد.ولی باسرعتی که کارحفاری پیش می رفت، ساختن این تونل سی سال به طول می انجامید. بنابراین از روی ضرورت و اجبار مدیران راه آهن تصمیم گرفتند ازچکش های بادی که با هوای فشرده بافشار ۶ آتمسفر کار می کردند استفاده کنند.

مراحل ساخت کمپرسور باد

ساختن ” کمپرسورهای باد ” چهارسال طول کشید و در دو دهانه تونل نصب شد.در طول این مدت نیز چکش های بادی، توسط مهندس ارشد تونلها جرمن سومیلر(Germain Sommeiller) طراحی شد تا مورد استفاده قرارگیرد . باید توجه داشت که مشکلات و گرفتاریهائی که در کار این” کمپرسورها “وچکش های مربوطه به وجود آمد ، باعث پیشرفتهای فراوانی در زمینه ساختمان کمپرسورها وچکش ها ی بعدی شد و فن حفاری تونل گامی بزرگ به سوی تکامل برداشت . لازم به توضیح است که هردو” کمپرسور” ازنوع خنک شونده آبی بودند ، که آب برای خنک کردن هوای داخل سیلندرها استفاده می شد.

این طرح ظاهرًا قدیمی ، سعی وکوششی بود که درجهت تکامل و پیشرفت وتوسعه دمی های هوائی قبلی صورت گرفته بود .زیرا مهندسین وطراحان از بوجود آمدن یک دیواره حرارتی بین سیلندرها، سوپاپها ، شیرها و دریچه ها که به صورت مشکل غیرقابل حلی جلوه گر می شد ، بیم داشتند. خوشبختانه دردسرهای جدی ومتعدد این سوپاپها و دریچه ها که به صورت ظاهرشدن فواره آب درآنها به سرعت بروز کرد ، باعث به وجود آمدن تکنیک ها ی جدید وماندنی به صورت پیستون های آبی شد .همچنین مشکلات موجود در اولین کوشش برای استفاده ازاین چکش های سنگ شکن در حدی بود که برای بهره برداری از ٩ دریل ، ۵۴ عدد از آن در کارگاه در دست تعمیر بودند.

هنگامیکه دوگروه حفاری به یکدیگر رسیدند ، تقریبًا از ٧٠٠٠ متر لوله برای انتقال هوای فشرده ای که از دهانه ها تا قسمت اصلی حفاری کشیده شده بود ، استفاده می شد. این اقدام نشان داد که نیروی هوای فشرده تامسافت های دور نیز قابل انتقال واستفاده می باشد. اخبار مربوط به حفر تونل مونت سنیس در روزنامه ها ومجلات صنعتی چاپ شد و مورد توجه اکثر مردم و مهندسین و دانشمندان درسراسر جهان قرار گرفت.

بحث و ابراز عقیده و دادن راهکارهای لازم درباره امکانات ایجاد و ساخت شبکه های انتقال نیروی” هوای فشرده ” و تغذیه واستفاده صنایع و تجارت از این نیرو ، رونق گرفت . در سال ١٨٧۵ در نزدیکی منطقه ای صنعتی واقع درجنوب سوئد ، بزرگترین کارخانه هیدروالکتریک (تولید نیروی برق از آب ) به قدرت اولیه٣۶٠٠kw و قابل توسعه تا ١٣٠٠٠٠kw برای تأمین نیروی لازم و به حرکت درآوردن ” کمپرسور “های تولید هوای فشرده ایجاد شد . ولی این پروژه موفقیت اقتصادی مطلوبی را در پی نداشت.

با استفاده از ابزارها و وسایل بادی ، قدرت و شعاع عمل دست بشر ، بدون آنکه ازمیزان حساسیت ،دقت وانعطاف پذیری غیرقابل رقابتش کاسته شود به مقدار قابل ملاحظه ای توسعه یافته و پیشرفت کرده است و این ضروری ترین مسئله ای است که درانجام کار باید صورت بگیرد .ابزارهای هوائی کم وزن ، جمع وجور ، بادوام ، مطمئن ودقیق اند .کارکردن با آنها برای فرد ایجادخستگی نکرده و دارای ایمنی بالایی می باشند.

” هوای فشرده “برای کنترل ونظارت ، تنظیم از راه دور و نزدیک و انجام فرمان های متناوب و زماندار وگاهی نیز همراه و همزمان و هماهنگ باسیستم های هیدرولیکی ، الکتریکی و الکترونیکی برای انجام مقاصد مورد نظر، درخدمت بشر در آمده است.

باگسترش چشمگیری که در نیمه دوم قرن نوزدهم برای صنایع به وقوع پیوست ، تولید انبوه محصولات وضرورت دستیابی به دبی و فشار بالاتر ومحدودیت هائی که ” کمپرسور “های تناوبی در دبی زیاد دارند باعث شد تا صنعتگران مجبور شوند در فکر طراحی وساخت انواع جدیدتری از”کمپرسورها “باشند.

هرچند که کمپرسورهای باد تناوبی ازنظر قابلیت دستیابی به فشار بالا و راندمان هنوز هم مناسب ترین ” کمپرسورهای باد ” می باشند ولی بالا بودن قیمت اولیه ، محدودیت دستیابی به دبی زیاد ، پائین بودن قابلیت اعتماد ، توقف های ناخواسته همراه با بالابودن هزینه های تعمیرات عملا” باعث گردید تا این کمپرسور ها قادر به تأمین تمامی نیازهای صنایعی که با رشدی شتابان درحال گسترش بودند نباشد . به همین خاطر از اواخر دهه ١٨۶٠ نسل جدیدی از” کمپرسورهای باد “که درحین دارا بودن بسیاری از ویژگیهای مطلوب کمپرسور های باد تناوبی ، قادر به تراکم و جابجا کردن حجم وسیعتری ازگاز بودند ابداع گردید که به لحاظ ماهیت رفتار ظاهری به “کمپرسور”های دورانی ( Rotary) معروف شدند.

” کمپرسورهای باد “گوشواره ای را(Lobe) می توان اولین نمونه از” کمپرسورهای باد ” دورانی دانست که تولید آن ازدهه ١٨۶٠ شروع گردید . در اواخر قرن نوزدهم شرکت Roots نمونه ای از دمنده فوق را که دارای گوشوارهائی به قطر۵/۷ متر بودند برای تهویه معادن بکار گرفت که قادر بود١٧۴٠۰۰ مترمکعب درساعت هوا را جهت تهویه به داخل تونل های معدنی بفرستد. قابلیت های این دمنده آنچنان بالا بود که بنام شرکت سازنده(Roots) معروف گردید و هنوز هم در بسیاری ازمراجع علمی ” کمپرسورهای باد “گوشواره ای بنام Rootsنامیده می شوند .

اولین ” کمپرسور هوا ” تیغه لغزنده ( Sliding Vane ) درسال ١٨٩٠ در آمریکا ساخته شد که بصورت خشک(Dry) طراحی شده بودند . پائین بودن راندمان ومشکل گرم کردن جزء معایب اساسی این ” پمپ باد “بوده تا اینکه درسال ١٩۴٧ با تزریق روغن که نقش آب بند کننده وخنک کاری ” کمپرسور ” را بعهده داشت، کارایی ، عمرمفید و قابلیت های این کمپرسور هوا به مقدار چشمگیری افزایش داده شد و امروزه نسل جدیدی ازکمپرسورهای باد دورانی بصورت روغن کاری شونده(Lubricated) درصد بالائی از بازار فروش ” کمپرسورهای باد “رابه خود اختصاص داده است . هرچند که کمپرسورهای دورانی درمقایسه با “کمپرسورهای تناوبی” ازقابلیت بالاتری در امر متراکم کردن گازها با دبی بیشتر برخوردار بودند ولی با این وجود قادر به تأمین تمامی نیازهای صنایع روبه گسترش که هر ساله ازنظر ظرفیت توسعه می یافتند نبودند.

” کمپرسورهای باد ” گریز ازمرکز را می توان پاسخ مناسبی برای مشکل ظرفیت “کمپرسورها “دانست . اولین ” پمپ باد ” گریز ازمرکز درسال ١٨٩٩ توسط یک مهندس فرانسوی بنام Rateauبا ظرفیت ٢٠٠٠ مترمکعب درساعت و با نسبت تراکم۱ :۶/۱(فشار خروجی۲۶/۱بار مطلق)ساخته شد. درسال ١٩٠٣ کمپرسور باد گریز ازمرکز ۵ مرحله ای با نسبت تراکم کلی۵:۱ طراحی و بکار گرفته شد. تولید کمپرسورهای گریز ازمرکز باظرفیت و فشار خروجی بالاتر دائمًا در دستور کارشرکت های سازنده قرارگرفته، به نحوی که امروزه این ” پمپ باد ” درظرفیت بیش از ١٢۵٠٠٠٠مترمکعب درساعت ساخته می شود. فشار قابل دسترسی دراین دسته از کمپرسور های هوا ازطریق افزایش تعداد طبقات تا ١۶ طبقه به بیش از ٧٠٠ بار نیز رسانیده شد. ” کمپرسورهای باد “گریز ازمرکز ذاتًا ازنوع خشک (oil free)بوده و بعلت بالابودن قابلیت اعتماد آن ،دوره های بهره برداری بدون توقف آن به بیش از سه سال نیز میرسد.

کمپرسورباد یا کمپرسور هوا (air compressor)

کمپرسور هوا یکی از قدرتمندترین ابزار برای تامین نیروی لازم برای کار با ابزارآلات بادی می باشد.از کمپرسورهای بادی برای استفاده ابزارآلات مانند انواع میخکوب و چکش ها و منگنه کوب های بادی و پیستوله های رنگ پاش بادی،پرچ کن ها و… به کار می رود.کمپرسورهای باد بر اساس حجم مخزن دسته بندی می شوند.مدلهایی که سبک تر هستند قابلیت حمل دارند و کمپرسورهای سنگین تر نیز اکثرا دارای چرخ برای حمل کردن هستند.حجم کمپرسور یکی از عوامل بسیار مهم برای انتخاب آن می باشد.هر چه مخزن باد بزرگ تر باشد حجم باد خروجی بیش تر می شود در نتیجه نیروی بیش تری تامین می شود.

یکی از دسته بندی هایی که برای پمپ باد استفاده می شود،سیستم روانکاری می باشد.روان کننده با روغن و بدون روغن و روان کننده نوع فشار.
در کمپرسور با سیستم روغنی،روغن باید به قطعات داخلی برسد.این نوع کمپرسورها سنگین هستند اما بهترین نوع سیستم روان کنندگی را دارند.روغن در این مدل کمپرسورها باید در بازه های زمانی مشخص و با برنامه تعویض و بررسی شوند.این نوع کمپرسور صدای کم تری دارند.
کمپرسورهای بدون روغن،نیاز به هیچ روان کننده ای ندارند و از روان کننده های دائمی برای آن ها استفاده می شود.فیلترهوای این نوع کمپرسور باید مرتب سرویس شوند.

معرفی انواع مدل های” کمپرسورباد “

تمام کمپرسور های باد به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

۱.کمپرسورهای دینامیکی

دسته دینامیکی را می‌توان به دو نوع مختلف جدا کرد:

۱-۱کمپرسورهای باد گریز از مرکز (centrifugal)

این نوع کمپرسورهای هوا به گریز از مرکز معروف هستند و اصول کار آنها ، استفاده از نیروی گریز از مرکز برای بالا بردن انرژی جنبشی گاز است . این عمل توسط Vane های نصب شده روی پروانه به سیال اعمال می شود در این نوع کمپرسورهای باد عامل اصلی انتقال انرژی ، پروانه کمپرسور باد Impeller است که روی محور نصب می شود و با آن می چرخد و پس از وارد شدن سیال به چشمه پروانه Impeller Eye روی تیغه هایی Vane که روی آن نصب می شود هدایت می شود.

پس از قرار گرفتن در نوک پروانه توسط نیروی گریز از مرکز اعمال شده از پروانه جدا می شود و وارد محفظه اطراف آن Voloute یا Difuser می شود تا انرژی جنبشی دریافت شده به انرژی فشاری تبدیل شود . خلاء ناشی از پرتاب سیال به طرف بیرون ( در اثر سرعت گرفتن سیال ) باعث جایگزینی مجدد سیال به نوک پروانه می شود و باعث جریان یافتن مداوم سیال به کمپرسور باد و کسب انرژی و خارج شدن آن از کمپرسور می شود.

با توجه به اینکه حرکت سیال در داخل پمپ باد توسط نیروی گریز از مرکز انجام می شود باید دور کمپرسور باد به اندازه ای بالا باشد تا بتواند سیال قرار گرفته در نوک پروانه را از پروانه جدا کند تا امکان جایگزینی ذرات قبلی به جای آن فراهم شود در غیر این صورت فشار و فلوی کمپرسور هوا کاهش خواهد یافت که با توجه به سبک بودن گازها برای انرژی دادن به سیال نیاز به دورهای بالا می باشد ( نسبت به مایعات ) همچنین به دلیل فاصله زیاد بیــن مولکول­های گازها تعداد Vane­های نصب شده روی پروانه­ ها و همچنین زاویه آنها نســبت به پروانه ­های پمپهای گریز از مرکز بیشتر است . مجموعه Volute و یا دیفیوزها مثل کار آنها در پمپها با زیاد کردن سطح مقطع عبوری جریان انرژی جنبشی به انرژی فشاری تبدیل می کنند .

این نوع کمپرسورهای باد بیشترین کاربرد را در صنایع دارند و از آنها برای فشرده کردن هوا و گازهای دیگر در حجم ها و فشارهای مختلف استفاده می شود

۱-۲ کمپرسورهای باد جریان محوری (Axial Low compressor)

اصول کار این نوع پمپ باد براساس حرکت دادن گاز ( هل دادن ) توسط پره های دوار نصب شده روی رتور است و بیشتر استفاده این نوع پمپ باد ها در توربین های گازی است و یا برای جاهایی که نیاز به جریان و فلو زیاد گاز باشد . معمولاً فشار خروجی آنها پایین و متوسط است .

همینطور که ملاحظه می شود جریان گاز در داخل کمپرسور باد در جهت محوری Axial است و بر پره های نصب شده روی رتور( پره های متحرک ) که وظیفه انتقال انرژی از رتور به سیال را عهده دارند و با محور می چرخد . پره های ثابت دیگری نیز روی بدنه کمپرسور باد نصب گردیده که به آنها پره های راهنما گفته می شود که علاوه بر جهت دادن به سیال ، برای انتقال از یک مرحله به یک مرحله دیگر وظیفه تبدیل انرژی جنبشی به انرژی فشاری را نیز به عهده دارند . افزایش فشار در این نوع کمپرسورها به این صورت است که گاز را به تدریج از فضای باز ( سطح مقطع زیاد ) به فضای تنگتری می راند و باعث کم شدن حجم و افزایش فشار آن می گردد .

–کمپرسورهای جابجایی مثبت Positive Displacement Compressors

به کمپرسورهایی که در هر سیکل کاری ( دورانی یا رفت و برگشتی ) مقدار حجم مشخصی از گاز را جابجا می کنند کمپرسورهای جابجایی مثبت گفته می شود . از مشخصه های اصلی این نوع کمپرسورهای باد متناسب بودن مقدار گاز خروجی با تعداد کورس کمپرسور است. بدین معنا که برخلاف دیگر کمپرسورها با دو برابر کردن دور کمپرسور هوا فلوی کمپرسور نیز دو برابر می شود و همچنین اگر مسیر خروجی آنها مسدود گردد، فشار خروجی آنها می تواند تا بی نهایت افزایش پیدا کند و در صورت تامین توان مورد نیاز می تواند باعث ترکیدن بدنه کمپرسورباد یا سیستم لوله کشی گردد .

دسته بندی کمپرسور باد جابجایی مثبت:

کمپرسورهای باد جابجایی مثبت نیز بر اساس نوع مکانیزم حرکت به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۲-۱ کمپرسورهای نوع روتاری Rotary Compressor

در این نوع کمپرسورها عمل بالا بردن انرژی سیال ( بالا بردن فشار گاز ) برخلاف کمپرسورهای گریز از مرکز با هل دادن از طریق حرکت چرخشی ،‌گاز از طرف ورودی ( که حجم بیشتری دارد ) به طرف خروجی ( که به تدریج حجم کم می شود ) انــجام می شود و بسته به ساختمان داخل کمــپرسور در انواع زیر طــبقه بــــندی می شوند :

۲-۱-۱ کمپرسورهای نوع لوب Lobe Compressor

در این نوع کمپرسورباد که شکل آن در زیر نشان داده شده است Gas از قسمت ورودی Suction وارد کمپرسورباد می شود و با حرکت چرخشی Lobe ها که توسط الکترو موتور به آنها داده می شود و در جهت عکس همدیگر می چرخند گاز Gas حبس شده بین رتورها و بدنه کمپرسورباد را به سمت راهگاه خروجی Discharge کمپرسور که به تدریج حجم آن کم می شود می رانند .

شکل لوب ها طوری طراحی می شود که در حین چرخش همواره کمترین فاصله بین آنها و بدنه وجود داشته باشد و در صورتیکه این فاصله ها به هر دلیلی افزایش پیدا کند می تواند باعث شود گاز فشرده شده نشت کند و به دلیل وجود اختلاف فشار مجدداً وارد مراحل فشار پایین سیلندر Low Pressure شود که می تواند باعث نشتی های داخلی و کم شدن فلو و فشار کمپرسورباد شود .

بسته به تعداد Lobe هایی که روی یک رتور قرار می گیرد این نوع کمپرسورها در انواع مختلفی اعم از دولوب Double Lobe وسه لوب Trial Lobe و همچنین لوب مارپیچی ساخــته و مورد استفاده قرار می­گیرند . هر چه تعداد Lobe ها بیشتر باشد راندمان کمپرسور باد نیز افزایش پیدا می کند که به طبع آن هزینه ها و دقت ساخت نیز بالاتر خواهد رفت .

در زیر یک کمپرسورباد نوع لوب نوع سه لوب نشان داده شده است .

۲-۱-۲ کمپرسورهای نوع لوب مارپیچی Helical Lobe Compressors

با توجه به شباهت رتور این نوع کمپرسورها به پیچ اصطلاحاً به این نوع کمپرسورها ، کمپرسورهای نوع پیچی یا Screw Compressor نیز گفته می شود و نحوه کار آنها بر اساس حبس شدن گاز بین لوب های مارپیچی که به صورت نر و ماده در داخل هم می چرخند و بدنه ( سیلندر) است . حرکت دورانی Screw ها باعث جلو راندن گاز ( مثل چرخ گوشت ۹ از مسیر ورودی تا خروجی می شود که هرچه گاز به طرف خروجی کمپرسورباد نزدیکتر می شود انرژی بیشتری دریافت می کند و با کاهش حجم آن فشارش افزایش پیدا می کند .

حرکت چرخشی Screw ها به توسط الکترو موتور و از طریق چرخ دنده هایی که در قسمت انتهایی محور قرار دارد Timing Gear به رتور دیگر منتقل می شود و باعث می گردد رتورها در خلاف جهت همدیگر بچرخند . برای جلوگیری از نشتی های داخلی باید همواره فاصله کمی بین Lobe ها و محفظه های که Lobe ها در آن حرکت می کند Cylinder وجود داشته باشد که با توجه به زیاد بودن طول رتور امکان کم کردن این فواصل با دشواری مواجه است که در بعضی از انواع این کمپرسورها برای جلوگیری از تماس مستقیم قطعات ثابت و متحرک با ایجاد یک فیلم نازک روغن روانکاری که همراه گاز وارد کمپرسورباد می شود از تماس و اصطکاک قطعات ثابت و متحرک ممانعت می شود .

در صورت تمایل برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید.

منبع: ایران پمپ


تاریخچه ” کمپرسورباد “

تاریخچه ” کمپرسورباد “

بسیاری از پیشرفتهای تکنولوژی امروزی اقتباس تکامل یافته ای ازدستاوردهای مراحل نخستین زندگی بشر می باشند. به عنوان مثال ، اولین مورد استفاده از هوای فشرده مربوط به زمانی است که انسان نخستین بادمیدن به کنده های نیم سوزی که براثر صاعقه بوجود آمده بود ، آتش را روشن نگه می داشت.

اولین “کمپرسورباد “خدادادی با مشخصات شگفت انگیز شش انسان است که قادر است ۱۰۰ لیتر در دقیقه و یا شش متر مکعب در ساعت را با فشاری معادل ۰,۰۸-۰.۰۲ بار تامین کند.

در سال ۱۷۶۲ میلادی اولین” کمپرسورباد “سنتی یا موتودهای محرک آبی و ولوهای چوبی توسط جان اسمتین اختراع شد .و در سال ۱۷۷۶ میلاذی اولین “کمپرسور باد” یا سیلندر چدنی و یا محدک بخار توسط جان ویلکینس تولید و منجر به تحول در تونل سازی و صنایع ذوب فلزات شد.

هوای مورد نیاز برای دمیدن را شش های وی که کمپرسوری خدادادی با مشخصات شگفت انگیز است، تأمین می کرد.شش های انسان عادی قادراست ١٠٠ لیتر در دقیقه و یا شش مترمکعب درساعت با فشاری معادل۰۸/-۰۲/ بار تأمین کند . درصورت سالم بودن ، این “کمپرسور” اولیه انسانی به نحو شایسته و بدون رقیب و بی وقفه کارکرده و هزینه نگهداری وتعمیرات آن درحد صفر می باشد.

اهمیت کیفی کمپرسور باد

اهمیت کیفی این ” کمپرسورباد ” طبیعی در روشن کردن اولین آتش است . چون اگر شش های انسان درانجام این امر مهم قاصر بود، بدون شک تمدن امروزی بشر مسیر دیگری را طی می کرد. امادر سه هزارسال قبل ازمیلاد حضرت مسیح ، زمانیکه بشر فلزاتی ازقبیل ، طلا ، مس ، قلع وسرب راکه بصورت خالص درطبیعت وجود داشت کشف کرد .وهمچنین پس ازگذشت چندی ، هنگامیکه برای احیاء اکسید این فلزات ،که در واقع اولین مواد خام برای استفاده فلزکاران جهت مصنوعات فلزی آن روز بود ، احتیاج به عمل ذوب وتولید هوای فشرده برای ایجاد حرارت مورد نیاز را داشت. دراین هنگام “کمپرسورباد” انسانی یعنی شش ها دیگر قادر به تأمین هوای مورد نیاز نبودند .برای رفع این مشکل وایجاد دمای حدود یک هزار درجه سانتی گراد از”کمپرسور “قوی تر دیگری که آنهم به دست طبیعت ساخته شده بود، استفاده کرد.

باید توجه داشت که اختراع دمی(” اولین کمپرسورباد “مکانیکی )راباید به عنوان تولدی تازه برای تولید هوای فشره به حساب آورد. این وسیله و دستگاه هایی که توسط چرخ دوار آبی کار می کردند، تادویست سال بعد بدون وقفه مورد استفاده قرارگرفتند.

درحدود سال های ١٧٠٠ میلادی حجم کور ه های ذوب فلزات روبه افزایش گذاشت . ولی دستگاه های دمی موجود درآن زمان از عهده انجام کارهای مربوط به گداخت این کوره ها بر نمی آمدند.تاسرانجام درسال ١٧۶٢ میلادی جان اسمیتون (John Smeaton) برای اولین بار سیلندر هوائی را اختراع کرد .این دستگاه هرچند بسیار ابتدائی بود ولی به هرصورت برای کوره های موجود مورد استفاده قرار گرفت . زیرا ساخت یک سیلندر دقیق وخوب برای تولید هوای فشرده درآن زمان امکان پذیر نبود.

وضعیت کار به همین منوال ادامه داشت تااینکه درسال ١٧٧۶ میلادی جان ویلکینسون (JohnWilkinson) دستگاه ماشین تراشی برای ساختن توپ اختراع کرد که توسط آن میشد سیلندرهای دقیقی ازفولاد ریختگی را تراشید. اولین دستگاه هوای فشرده دقیق توسط ویلکینسون ساخته و در کارگاهش نصب شد . این “کمپرسور باد “مکانیکی فقط قادر بود هوای فشرده ای با فشاری برابر یک بار تولید کند و تراکم بیش ازآن امکان پذیر نبود . چرا که در صورت افزایش فشار ،دمای “کمپرسور” زیادشده و بندها و تسمه های چرمی که به سوپاپ های چوبی اتصال داشتند تاب حرارت را نیاورده و از بین می رفتند.

اولین انتقال عظیم و موفق هوای فشرده هنگام تسریع در ساختمان تونل مونت سنیس(Mt.Ce Nis) درکوه های آلپ سویس صورت گرفت . این تونل پس از تکمیل دارای دو ریل و طولی برابر ۶/۱۳کیلومتربود . عملیات احداث تونل درسال ١٨۵٧ بااستفاده ازچکش های دستی شروع شد.ولی باسرعتی که کارحفاری پیش می رفت، ساختن این تونل سی سال به طول می انجامید. بنابراین از روی ضرورت و اجبار مدیران راه آهن تصمیم گرفتند ازچکش های بادی که با هوای فشرده بافشار ۶ آتمسفر کار می کردند استفاده کنند.

مراحل ساخت کمپرسور باد

ساختن ” کمپرسورهای باد ” چهارسال طول کشید و در دو دهانه تونل نصب شد.در طول این مدت نیز چکش های بادی، توسط مهندس ارشد تونلها جرمن سومیلر(Germain Sommeiller) طراحی شد تا مورد استفاده قرارگیرد . باید توجه داشت که مشکلات و گرفتاریهائی که در کار این” کمپرسورها “وچکش های مربوطه به وجود آمد ، باعث پیشرفتهای فراوانی در زمینه ساختمان کمپرسورها وچکش ها ی بعدی شد و فن حفاری تونل گامی بزرگ به سوی تکامل برداشت . لازم به توضیح است که هردو” کمپرسور” ازنوع خنک شونده آبی بودند ، که آب برای خنک کردن هوای داخل سیلندرها استفاده می شد.

این طرح ظاهرًا قدیمی ، سعی وکوششی بود که درجهت تکامل و پیشرفت وتوسعه دمی های هوائی قبلی صورت گرفته بود .زیرا مهندسین وطراحان از بوجود آمدن یک دیواره حرارتی بین سیلندرها، سوپاپها ، شیرها و دریچه ها که به صورت مشکل غیرقابل حلی جلوه گر می شد ، بیم داشتند. خوشبختانه دردسرهای جدی ومتعدد این سوپاپها و دریچه ها که به صورت ظاهرشدن فواره آب درآنها به سرعت بروز کرد ، باعث به وجود آمدن تکنیک ها ی جدید وماندنی به صورت پیستون های آبی شد .همچنین مشکلات موجود در اولین کوشش برای استفاده ازاین چکش های سنگ شکن در حدی بود که برای بهره برداری از ٩ دریل ، ۵۴ عدد از آن در کارگاه در دست تعمیر بودند.

هنگامیکه دوگروه حفاری به یکدیگر رسیدند ، تقریبًا از ٧٠٠٠ متر لوله برای انتقال هوای فشرده ای که از دهانه ها تا قسمت اصلی حفاری کشیده شده بود ، استفاده می شد. این اقدام نشان داد که نیروی هوای فشرده تامسافت های دور نیز قابل انتقال واستفاده می باشد. اخبار مربوط به حفر تونل مونت سنیس در روزنامه ها ومجلات صنعتی چاپ شد و مورد توجه اکثر مردم و مهندسین و دانشمندان درسراسر جهان قرار گرفت.

بحث و ابراز عقیده و دادن راهکارهای لازم درباره امکانات ایجاد و ساخت شبکه های انتقال نیروی” هوای فشرده ” و تغذیه واستفاده صنایع و تجارت از این نیرو ، رونق گرفت . در سال ١٨٧۵ در نزدیکی منطقه ای صنعتی واقع درجنوب سوئد ، بزرگترین کارخانه هیدروالکتریک (تولید نیروی برق از آب ) به قدرت اولیه٣۶٠٠kw و قابل توسعه تا ١٣٠٠٠٠kw برای تأمین نیروی لازم و به حرکت درآوردن ” کمپرسور “های تولید هوای فشرده ایجاد شد . ولی این پروژه موفقیت اقتصادی مطلوبی را در پی نداشت.

با استفاده از ابزارها و وسایل بادی ، قدرت و شعاع عمل دست بشر ، بدون آنکه ازمیزان حساسیت ،دقت وانعطاف پذیری غیرقابل رقابتش کاسته شود به مقدار قابل ملاحظه ای توسعه یافته و پیشرفت کرده است و این ضروری ترین مسئله ای است که درانجام کار باید صورت بگیرد .ابزارهای هوائی کم وزن ، جمع وجور ، بادوام ، مطمئن ودقیق اند .کارکردن با آنها برای فرد ایجادخستگی نکرده و دارای ایمنی بالایی می باشند.

” هوای فشرده “برای کنترل ونظارت ، تنظیم از راه دور و نزدیک و انجام فرمان های متناوب و زماندار وگاهی نیز همراه و همزمان و هماهنگ باسیستم های هیدرولیکی ، الکتریکی و الکترونیکی برای انجام مقاصد مورد نظر، درخدمت بشر در آمده است.

باگسترش چشمگیری که در نیمه دوم قرن نوزدهم برای صنایع به وقوع پیوست ، تولید انبوه محصولات وضرورت دستیابی به دبی و فشار بالاتر ومحدودیت هائی که ” کمپرسور “های تناوبی در دبی زیاد دارند باعث شد تا صنعتگران مجبور شوند در فکر طراحی وساخت انواع جدیدتری از”کمپرسورها “باشند.

هرچند که کمپرسورهای باد تناوبی ازنظر قابلیت دستیابی به فشار بالا و راندمان هنوز هم مناسب ترین ” کمپرسورهای باد ” می باشند ولی بالا بودن قیمت اولیه ، محدودیت دستیابی به دبی زیاد ، پائین بودن قابلیت اعتماد ، توقف های ناخواسته همراه با بالابودن هزینه های تعمیرات عملا” باعث گردید تا این کمپرسور ها قادر به تأمین تمامی نیازهای صنایعی که با رشدی شتابان درحال گسترش بودند نباشد . به همین خاطر از اواخر دهه ١٨۶٠ نسل جدیدی از” کمپرسورهای باد “که درحین دارا بودن بسیاری از ویژگیهای مطلوب کمپرسور های باد تناوبی ، قادر به تراکم و جابجا کردن حجم وسیعتری ازگاز بودند ابداع گردید که به لحاظ ماهیت رفتار ظاهری به “کمپرسور”های دورانی ( Rotary) معروف شدند.

” کمپرسورهای باد “گوشواره ای را(Lobe) می توان اولین نمونه از” کمپرسورهای باد ” دورانی دانست که تولید آن ازدهه ١٨۶٠ شروع گردید . در اواخر قرن نوزدهم شرکت Roots نمونه ای از دمنده فوق را که دارای گوشوارهائی به قطر۵/۷ متر بودند برای تهویه معادن بکار گرفت که قادر بود١٧۴٠۰۰ مترمکعب درساعت هوا را جهت تهویه به داخل تونل های معدنی بفرستد. قابلیت های این دمنده آنچنان بالا بود که بنام شرکت سازنده(Roots) معروف گردید و هنوز هم در بسیاری ازمراجع علمی ” کمپرسورهای باد “گوشواره ای بنام Rootsنامیده می شوند .

اولین ” کمپرسور هوا ” تیغه لغزنده ( Sliding Vane ) درسال ١٨٩٠ در آمریکا ساخته شد که بصورت خشک(Dry) طراحی شده بودند . پائین بودن راندمان ومشکل گرم کردن جزء معایب اساسی این ” پمپ باد “بوده تا اینکه درسال ١٩۴٧ با تزریق روغن که نقش آب بند کننده وخنک کاری ” کمپرسور ” را بعهده داشت، کارایی ، عمرمفید و قابلیت های این کمپرسور هوا به مقدار چشمگیری افزایش داده شد و امروزه نسل جدیدی ازکمپرسورهای باد دورانی بصورت روغن کاری شونده(Lubricated) درصد بالائی از بازار فروش ” کمپرسورهای باد “رابه خود اختصاص داده است . هرچند که کمپرسورهای دورانی درمقایسه با “کمپرسورهای تناوبی” ازقابلیت بالاتری در امر متراکم کردن گازها با دبی بیشتر برخوردار بودند ولی با این وجود قادر به تأمین تمامی نیازهای صنایع روبه گسترش که هر ساله ازنظر ظرفیت توسعه می یافتند نبودند.

” کمپرسورهای باد ” گریز ازمرکز را می توان پاسخ مناسبی برای مشکل ظرفیت “کمپرسورها “دانست . اولین ” پمپ باد ” گریز ازمرکز درسال ١٨٩٩ توسط یک مهندس فرانسوی بنام Rateauبا ظرفیت ٢٠٠٠ مترمکعب درساعت و با نسبت تراکم۱ :۶/۱(فشار خروجی۲۶/۱بار مطلق)ساخته شد. درسال ١٩٠٣ کمپرسور باد گریز ازمرکز ۵ مرحله ای با نسبت تراکم کلی۵:۱ طراحی و بکار گرفته شد. تولید کمپرسورهای گریز ازمرکز باظرفیت و فشار خروجی بالاتر دائمًا در دستور کارشرکت های سازنده قرارگرفته، به نحوی که امروزه این ” پمپ باد ” درظرفیت بیش از ١٢۵٠٠٠٠مترمکعب درساعت ساخته می شود. فشار قابل دسترسی دراین دسته از کمپرسور های هوا ازطریق افزایش تعداد طبقات تا ١۶ طبقه به بیش از ٧٠٠ بار نیز رسانیده شد. ” کمپرسورهای باد “گریز ازمرکز ذاتًا ازنوع خشک (oil free)بوده و بعلت بالابودن قابلیت اعتماد آن ،دوره های بهره برداری بدون توقف آن به بیش از سه سال نیز میرسد.

کمپرسورباد یا کمپرسور هوا (air compressor)

کمپرسور هوا یکی از قدرتمندترین ابزار برای تامین نیروی لازم برای کار با ابزارآلات بادی می باشد.از کمپرسورهای بادی برای استفاده ابزارآلات مانند انواع میخکوب و چکش ها و منگنه کوب های بادی و پیستوله های رنگ پاش بادی،پرچ کن ها و… به کار می رود.کمپرسورهای باد بر اساس حجم مخزن دسته بندی می شوند.مدلهایی که سبک تر هستند قابلیت حمل دارند و کمپرسورهای سنگین تر نیز اکثرا دارای چرخ برای حمل کردن هستند.حجم کمپرسور یکی از عوامل بسیار مهم برای انتخاب آن می باشد.هر چه مخزن باد بزرگ تر باشد حجم باد خروجی بیش تر می شود در نتیجه نیروی بیش تری تامین می شود.

یکی از دسته بندی هایی که برای پمپ باد استفاده می شود،سیستم روانکاری می باشد.روان کننده با روغن و بدون روغن و روان کننده نوع فشار.
در کمپرسور با سیستم روغنی،روغن باید به قطعات داخلی برسد.این نوع کمپرسورها سنگین هستند اما بهترین نوع سیستم روان کنندگی را دارند.روغن در این مدل کمپرسورها باید در بازه های زمانی مشخص و با برنامه تعویض و بررسی شوند.این نوع کمپرسور صدای کم تری دارند.
کمپرسورهای بدون روغن،نیاز به هیچ روان کننده ای ندارند و از روان کننده های دائمی برای آن ها استفاده می شود.فیلترهوای این نوع کمپرسور باید مرتب سرویس شوند.

معرفی انواع مدل های” کمپرسورباد “

تمام کمپرسور های باد به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

۱.کمپرسورهای دینامیکی

دسته دینامیکی را می‌توان به دو نوع مختلف جدا کرد:

۱-۱کمپرسورهای باد گریز از مرکز (centrifugal)

این نوع کمپرسورهای هوا به گریز از مرکز معروف هستند و اصول کار آنها ، استفاده از نیروی گریز از مرکز برای بالا بردن انرژی جنبشی گاز است . این عمل توسط Vane های نصب شده روی پروانه به سیال اعمال می شود در این نوع کمپرسورهای باد عامل اصلی انتقال انرژی ، پروانه کمپرسور باد Impeller است که روی محور نصب می شود و با آن می چرخد و پس از وارد شدن سیال به چشمه پروانه Impeller Eye روی تیغه هایی Vane که روی آن نصب می شود هدایت می شود.

پس از قرار گرفتن در نوک پروانه توسط نیروی گریز از مرکز اعمال شده از پروانه جدا می شود و وارد محفظه اطراف آن Voloute یا Difuser می شود تا انرژی جنبشی دریافت شده به انرژی فشاری تبدیل شود . خلاء ناشی از پرتاب سیال به طرف بیرون ( در اثر سرعت گرفتن سیال ) باعث جایگزینی مجدد سیال به نوک پروانه می شود و باعث جریان یافتن مداوم سیال به کمپرسور باد و کسب انرژی و خارج شدن آن از کمپرسور می شود.

با توجه به اینکه حرکت سیال در داخل پمپ باد توسط نیروی گریز از مرکز انجام می شود باید دور کمپرسور باد به اندازه ای بالا باشد تا بتواند سیال قرار گرفته در نوک پروانه را از پروانه جدا کند تا امکان جایگزینی ذرات قبلی به جای آن فراهم شود در غیر این صورت فشار و فلوی کمپرسور هوا کاهش خواهد یافت که با توجه به سبک بودن گازها برای انرژی دادن به سیال نیاز به دورهای بالا می باشد ( نسبت به مایعات ) همچنین به دلیل فاصله زیاد بیــن مولکول­های گازها تعداد Vane­های نصب شده روی پروانه­ ها و همچنین زاویه آنها نســبت به پروانه ­های پمپهای گریز از مرکز بیشتر است . مجموعه Volute و یا دیفیوزها مثل کار آنها در پمپها با زیاد کردن سطح مقطع عبوری جریان انرژی جنبشی به انرژی فشاری تبدیل می کنند .

این نوع کمپرسورهای باد بیشترین کاربرد را در صنایع دارند و از آنها برای فشرده کردن هوا و گازهای دیگر در حجم ها و فشارهای مختلف استفاده می شود

۱-۲ کمپرسورهای باد جریان محوری (Axial Low compressor)

اصول کار این نوع پمپ باد براساس حرکت دادن گاز ( هل دادن ) توسط پره های دوار نصب شده روی رتور است و بیشتر استفاده این نوع پمپ باد ها در توربین های گازی است و یا برای جاهایی که نیاز به جریان و فلو زیاد گاز باشد . معمولاً فشار خروجی آنها پایین و متوسط است .

همینطور که ملاحظه می شود جریان گاز در داخل کمپرسور باد در جهت محوری Axial است و بر پره های نصب شده روی رتور( پره های متحرک ) که وظیفه انتقال انرژی از رتور به سیال را عهده دارند و با محور می چرخد . پره های ثابت دیگری نیز روی بدنه کمپرسور باد نصب گردیده که به آنها پره های راهنما گفته می شود که علاوه بر جهت دادن به سیال ، برای انتقال از یک مرحله به یک مرحله دیگر وظیفه تبدیل انرژی جنبشی به انرژی فشاری را نیز به عهده دارند . افزایش فشار در این نوع کمپرسورها به این صورت است که گاز را به تدریج از فضای باز ( سطح مقطع زیاد ) به فضای تنگتری می راند و باعث کم شدن حجم و افزایش فشار آن می گردد .

–کمپرسورهای جابجایی مثبت Positive Displacement Compressors

به کمپرسورهایی که در هر سیکل کاری ( دورانی یا رفت و برگشتی ) مقدار حجم مشخصی از گاز را جابجا می کنند کمپرسورهای جابجایی مثبت گفته می شود . از مشخصه های اصلی این نوع کمپرسورهای باد متناسب بودن مقدار گاز خروجی با تعداد کورس کمپرسور است. بدین معنا که برخلاف دیگر کمپرسورها با دو برابر کردن دور کمپرسور هوا فلوی کمپرسور نیز دو برابر می شود و همچنین اگر مسیر خروجی آنها مسدود گردد، فشار خروجی آنها می تواند تا بی نهایت افزایش پیدا کند و در صورت تامین توان مورد نیاز می تواند باعث ترکیدن بدنه کمپرسورباد یا سیستم لوله کشی گردد .

دسته بندی کمپرسور باد جابجایی مثبت:

کمپرسورهای باد جابجایی مثبت نیز بر اساس نوع مکانیزم حرکت به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۲-۱ کمپرسورهای نوع روتاری Rotary Compressor

در این نوع کمپرسورها عمل بالا بردن انرژی سیال ( بالا بردن فشار گاز ) برخلاف کمپرسورهای گریز از مرکز با هل دادن از طریق حرکت چرخشی ،‌گاز از طرف ورودی ( که حجم بیشتری دارد ) به طرف خروجی ( که به تدریج حجم کم می شود ) انــجام می شود و بسته به ساختمان داخل کمــپرسور در انواع زیر طــبقه بــــندی می شوند :

۲-۱-۱ کمپرسورهای نوع لوب Lobe Compressor

در این نوع کمپرسورباد که شکل آن در زیر نشان داده شده است Gas از قسمت ورودی Suction وارد کمپرسورباد می شود و با حرکت چرخشی Lobe ها که توسط الکترو موتور به آنها داده می شود و در جهت عکس همدیگر می چرخند گاز Gas حبس شده بین رتورها و بدنه کمپرسورباد را به سمت راهگاه خروجی Discharge کمپرسور که به تدریج حجم آن کم می شود می رانند .

شکل لوب ها طوری طراحی می شود که در حین چرخش همواره کمترین فاصله بین آنها و بدنه وجود داشته باشد و در صورتیکه این فاصله ها به هر دلیلی افزایش پیدا کند می تواند باعث شود گاز فشرده شده نشت کند و به دلیل وجود اختلاف فشار مجدداً وارد مراحل فشار پایین سیلندر Low Pressure شود که می تواند باعث نشتی های داخلی و کم شدن فلو و فشار کمپرسورباد شود .

بسته به تعداد Lobe هایی که روی یک رتور قرار می گیرد این نوع کمپرسورها در انواع مختلفی اعم از دولوب Double Lobe وسه لوب Trial Lobe و همچنین لوب مارپیچی ساخــته و مورد استفاده قرار می­گیرند . هر چه تعداد Lobe ها بیشتر باشد راندمان کمپرسور باد نیز افزایش پیدا می کند که به طبع آن هزینه ها و دقت ساخت نیز بالاتر خواهد رفت .

در زیر یک کمپرسورباد نوع لوب نوع سه لوب نشان داده شده است .

۲-۱-۲ کمپرسورهای نوع لوب مارپیچی Helical Lobe Compressors

با توجه به شباهت رتور این نوع کمپرسورها به پیچ اصطلاحاً به این نوع کمپرسورها ، کمپرسورهای نوع پیچی یا Screw Compressor نیز گفته می شود و نحوه کار آنها بر اساس حبس شدن گاز بین لوب های مارپیچی که به صورت نر و ماده در داخل هم می چرخند و بدنه ( سیلندر) است . حرکت دورانی Screw ها باعث جلو راندن گاز ( مثل چرخ گوشت ۹ از مسیر ورودی تا خروجی می شود که هرچه گاز به طرف خروجی کمپرسورباد نزدیکتر می شود انرژی بیشتری دریافت می کند و با کاهش حجم آن فشارش افزایش پیدا می کند .

حرکت چرخشی Screw ها به توسط الکترو موتور و از طریق چرخ دنده هایی که در قسمت انتهایی محور قرار دارد Timing Gear به رتور دیگر منتقل می شود و باعث می گردد رتورها در خلاف جهت همدیگر بچرخند . برای جلوگیری از نشتی های داخلی باید همواره فاصله کمی بین Lobe ها و محفظه های که Lobe ها در آن حرکت می کند Cylinder وجود داشته باشد که با توجه به زیاد بودن طول رتور امکان کم کردن این فواصل با دشواری مواجه است که در بعضی از انواع این کمپرسورها برای جلوگیری از تماس مستقیم قطعات ثابت و متحرک با ایجاد یک فیلم نازک روغن روانکاری که همراه گاز وارد کمپرسورباد می شود از تماس و اصطکاک قطعات ثابت و متحرک ممانعت می شود .

در صورت تمایل برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید.

منبع: ایران پمپ


تاریخچه ” کمپرسورباد “

تاریخچه ” کمپرسورباد “

بسیاری از پیشرفتهای تکنولوژی امروزی اقتباس تکامل یافته ای ازدستاوردهای مراحل نخستین زندگی بشر می باشند. به عنوان مثال ، اولین مورد استفاده از هوای فشرده مربوط به زمانی است که انسان نخستین بادمیدن به کنده های نیم سوزی که براثر صاعقه بوجود آمده بود ، آتش را روشن نگه می داشت.

اولین “کمپرسورباد “خدادادی با مشخصات شگفت انگیز شش انسان است که قادر است ۱۰۰ لیتر در دقیقه و یا شش متر مکعب در ساعت را با فشاری معادل ۰,۰۸-۰.۰۲ بار تامین کند.

در سال ۱۷۶۲ میلادی اولین” کمپرسورباد “سنتی یا موتودهای محرک آبی و ولوهای چوبی توسط جان اسمتین اختراع شد .و در سال ۱۷۷۶ میلاذی اولین “کمپرسور باد” یا سیلندر چدنی و یا محدک بخار توسط جان ویلکینس تولید و منجر به تحول در تونل سازی و صنایع ذوب فلزات شد.

هوای مورد نیاز برای دمیدن را شش های وی که کمپرسوری خدادادی با مشخصات شگفت انگیز است، تأمین می کرد.شش های انسان عادی قادراست ١٠٠ لیتر در دقیقه و یا شش مترمکعب درساعت با فشاری معادل۰۸/-۰۲/ بار تأمین کند . درصورت سالم بودن ، این “کمپرسور” اولیه انسانی به نحو شایسته و بدون رقیب و بی وقفه کارکرده و هزینه نگهداری وتعمیرات آن درحد صفر می باشد.

اهمیت کیفی کمپرسور باد

اهمیت کیفی این ” کمپرسورباد ” طبیعی در روشن کردن اولین آتش است . چون اگر شش های انسان درانجام این امر مهم قاصر بود، بدون شک تمدن امروزی بشر مسیر دیگری را طی می کرد. امادر سه هزارسال قبل ازمیلاد حضرت مسیح ، زمانیکه بشر فلزاتی ازقبیل ، طلا ، مس ، قلع وسرب راکه بصورت خالص درطبیعت وجود داشت کشف کرد .وهمچنین پس ازگذشت چندی ، هنگامیکه برای احیاء اکسید این فلزات ،که در واقع اولین مواد خام برای استفاده فلزکاران جهت مصنوعات فلزی آن روز بود ، احتیاج به عمل ذوب وتولید هوای فشرده برای ایجاد حرارت مورد نیاز را داشت. دراین هنگام “کمپرسورباد” انسانی یعنی شش ها دیگر قادر به تأمین هوای مورد نیاز نبودند .برای رفع این مشکل وایجاد دمای حدود یک هزار درجه سانتی گراد از”کمپرسور “قوی تر دیگری که آنهم به دست طبیعت ساخته شده بود، استفاده کرد.

باید توجه داشت که اختراع دمی(” اولین کمپرسورباد “مکانیکی )راباید به عنوان تولدی تازه برای تولید هوای فشره به حساب آورد. این وسیله و دستگاه هایی که توسط چرخ دوار آبی کار می کردند، تادویست سال بعد بدون وقفه مورد استفاده قرارگرفتند.

درحدود سال های ١٧٠٠ میلادی حجم کور ه های ذوب فلزات روبه افزایش گذاشت . ولی دستگاه های دمی موجود درآن زمان از عهده انجام کارهای مربوط به گداخت این کوره ها بر نمی آمدند.تاسرانجام درسال ١٧۶٢ میلادی جان اسمیتون (John Smeaton) برای اولین بار سیلندر هوائی را اختراع کرد .این دستگاه هرچند بسیار ابتدائی بود ولی به هرصورت برای کوره های موجود مورد استفاده قرار گرفت . زیرا ساخت یک سیلندر دقیق وخوب برای تولید هوای فشرده درآن زمان امکان پذیر نبود.

وضعیت کار به همین منوال ادامه داشت تااینکه درسال ١٧٧۶ میلادی جان ویلکینسون (JohnWilkinson) دستگاه ماشین تراشی برای ساختن توپ اختراع کرد که توسط آن میشد سیلندرهای دقیقی ازفولاد ریختگی را تراشید. اولین دستگاه هوای فشرده دقیق توسط ویلکینسون ساخته و در کارگاهش نصب شد . این “کمپرسور باد “مکانیکی فقط قادر بود هوای فشرده ای با فشاری برابر یک بار تولید کند و تراکم بیش ازآن امکان پذیر نبود . چرا که در صورت افزایش فشار ،دمای “کمپرسور” زیادشده و بندها و تسمه های چرمی که به سوپاپ های چوبی اتصال داشتند تاب حرارت را نیاورده و از بین می رفتند.

اولین انتقال عظیم و موفق هوای فشرده هنگام تسریع در ساختمان تونل مونت سنیس(Mt.Ce Nis) درکوه های آلپ سویس صورت گرفت . این تونل پس از تکمیل دارای دو ریل و طولی برابر ۶/۱۳کیلومتربود . عملیات احداث تونل درسال ١٨۵٧ بااستفاده ازچکش های دستی شروع شد.ولی باسرعتی که کارحفاری پیش می رفت، ساختن این تونل سی سال به طول می انجامید. بنابراین از روی ضرورت و اجبار مدیران راه آهن تصمیم گرفتند ازچکش های بادی که با هوای فشرده بافشار ۶ آتمسفر کار می کردند استفاده کنند.

مراحل ساخت کمپرسور باد

ساختن ” کمپرسورهای باد ” چهارسال طول کشید و در دو دهانه تونل نصب شد.در طول این مدت نیز چکش های بادی، توسط مهندس ارشد تونلها جرمن سومیلر(Germain Sommeiller) طراحی شد تا مورد استفاده قرارگیرد . باید توجه داشت که مشکلات و گرفتاریهائی که در کار این” کمپرسورها “وچکش های مربوطه به وجود آمد ، باعث پیشرفتهای فراوانی در زمینه ساختمان کمپرسورها وچکش ها ی بعدی شد و فن حفاری تونل گامی بزرگ به سوی تکامل برداشت . لازم به توضیح است که هردو” کمپرسور” ازنوع خنک شونده آبی بودند ، که آب برای خنک کردن هوای داخل سیلندرها استفاده می شد.

این طرح ظاهرًا قدیمی ، سعی وکوششی بود که درجهت تکامل و پیشرفت وتوسعه دمی های هوائی قبلی صورت گرفته بود .زیرا مهندسین وطراحان از بوجود آمدن یک دیواره حرارتی بین سیلندرها، سوپاپها ، شیرها و دریچه ها که به صورت مشکل غیرقابل حلی جلوه گر می شد ، بیم داشتند. خوشبختانه دردسرهای جدی ومتعدد این سوپاپها و دریچه ها که به صورت ظاهرشدن فواره آب درآنها به سرعت بروز کرد ، باعث به وجود آمدن تکنیک ها ی جدید وماندنی به صورت پیستون های آبی شد .همچنین مشکلات موجود در اولین کوشش برای استفاده ازاین چکش های سنگ شکن در حدی بود که برای بهره برداری از ٩ دریل ، ۵۴ عدد از آن در کارگاه در دست تعمیر بودند.

هنگامیکه دوگروه حفاری به یکدیگر رسیدند ، تقریبًا از ٧٠٠٠ متر لوله برای انتقال هوای فشرده ای که از دهانه ها تا قسمت اصلی حفاری کشیده شده بود ، استفاده می شد. این اقدام نشان داد که نیروی هوای فشرده تامسافت های دور نیز قابل انتقال واستفاده می باشد. اخبار مربوط به حفر تونل مونت سنیس در روزنامه ها ومجلات صنعتی چاپ شد و مورد توجه اکثر مردم و مهندسین و دانشمندان درسراسر جهان قرار گرفت.

بحث و ابراز عقیده و دادن راهکارهای لازم درباره امکانات ایجاد و ساخت شبکه های انتقال نیروی” هوای فشرده ” و تغذیه واستفاده صنایع و تجارت از این نیرو ، رونق گرفت . در سال ١٨٧۵ در نزدیکی منطقه ای صنعتی واقع درجنوب سوئد ، بزرگترین کارخانه هیدروالکتریک (تولید نیروی برق از آب ) به قدرت اولیه٣۶٠٠kw و قابل توسعه تا ١٣٠٠٠٠kw برای تأمین نیروی لازم و به حرکت درآوردن ” کمپرسور “های تولید هوای فشرده ایجاد شد . ولی این پروژه موفقیت اقتصادی مطلوبی را در پی نداشت.

با استفاده از ابزارها و وسایل بادی ، قدرت و شعاع عمل دست بشر ، بدون آنکه ازمیزان حساسیت ،دقت وانعطاف پذیری غیرقابل رقابتش کاسته شود به مقدار قابل ملاحظه ای توسعه یافته و پیشرفت کرده است و این ضروری ترین مسئله ای است که درانجام کار باید صورت بگیرد .ابزارهای هوائی کم وزن ، جمع وجور ، بادوام ، مطمئن ودقیق اند .کارکردن با آنها برای فرد ایجادخستگی نکرده و دارای ایمنی بالایی می باشند.

” هوای فشرده “برای کنترل ونظارت ، تنظیم از راه دور و نزدیک و انجام فرمان های متناوب و زماندار وگاهی نیز همراه و همزمان و هماهنگ باسیستم های هیدرولیکی ، الکتریکی و الکترونیکی برای انجام مقاصد مورد نظر، درخدمت بشر در آمده است.

باگسترش چشمگیری که در نیمه دوم قرن نوزدهم برای صنایع به وقوع پیوست ، تولید انبوه محصولات وضرورت دستیابی به دبی و فشار بالاتر ومحدودیت هائی که ” کمپرسور “های تناوبی در دبی زیاد دارند باعث شد تا صنعتگران مجبور شوند در فکر طراحی وساخت انواع جدیدتری از”کمپرسورها “باشند.

هرچند که کمپرسورهای باد تناوبی ازنظر قابلیت دستیابی به فشار بالا و راندمان هنوز هم مناسب ترین ” کمپرسورهای باد ” می باشند ولی بالا بودن قیمت اولیه ، محدودیت دستیابی به دبی زیاد ، پائین بودن قابلیت اعتماد ، توقف های ناخواسته همراه با بالابودن هزینه های تعمیرات عملا” باعث گردید تا این کمپرسور ها قادر به تأمین تمامی نیازهای صنایعی که با رشدی شتابان درحال گسترش بودند نباشد . به همین خاطر از اواخر دهه ١٨۶٠ نسل جدیدی از” کمپرسورهای باد “که درحین دارا بودن بسیاری از ویژگیهای مطلوب کمپرسور های باد تناوبی ، قادر به تراکم و جابجا کردن حجم وسیعتری ازگاز بودند ابداع گردید که به لحاظ ماهیت رفتار ظاهری به “کمپرسور”های دورانی ( Rotary) معروف شدند.

” کمپرسورهای باد “گوشواره ای را(Lobe) می توان اولین نمونه از” کمپرسورهای باد ” دورانی دانست که تولید آن ازدهه ١٨۶٠ شروع گردید . در اواخر قرن نوزدهم شرکت Roots نمونه ای از دمنده فوق را که دارای گوشوارهائی به قطر۵/۷ متر بودند برای تهویه معادن بکار گرفت که قادر بود١٧۴٠۰۰ مترمکعب درساعت هوا را جهت تهویه به داخل تونل های معدنی بفرستد. قابلیت های این دمنده آنچنان بالا بود که بنام شرکت سازنده(Roots) معروف گردید و هنوز هم در بسیاری ازمراجع علمی ” کمپرسورهای باد “گوشواره ای بنام Rootsنامیده می شوند .

اولین ” کمپرسور هوا ” تیغه لغزنده ( Sliding Vane ) درسال ١٨٩٠ در آمریکا ساخته شد که بصورت خشک(Dry) طراحی شده بودند . پائین بودن راندمان ومشکل گرم کردن جزء معایب اساسی این ” پمپ باد “بوده تا اینکه درسال ١٩۴٧ با تزریق روغن که نقش آب بند کننده وخنک کاری ” کمپرسور ” را بعهده داشت، کارایی ، عمرمفید و قابلیت های این کمپرسور هوا به مقدار چشمگیری افزایش داده شد و امروزه نسل جدیدی ازکمپرسورهای باد دورانی بصورت روغن کاری شونده(Lubricated) درصد بالائی از بازار فروش ” کمپرسورهای باد “رابه خود اختصاص داده است . هرچند که کمپرسورهای دورانی درمقایسه با “کمپرسورهای تناوبی” ازقابلیت بالاتری در امر متراکم کردن گازها با دبی بیشتر برخوردار بودند ولی با این وجود قادر به تأمین تمامی نیازهای صنایع روبه گسترش که هر ساله ازنظر ظرفیت توسعه می یافتند نبودند.

” کمپرسورهای باد ” گریز ازمرکز را می توان پاسخ مناسبی برای مشکل ظرفیت “کمپرسورها “دانست . اولین ” پمپ باد ” گریز ازمرکز درسال ١٨٩٩ توسط یک مهندس فرانسوی بنام Rateauبا ظرفیت ٢٠٠٠ مترمکعب درساعت و با نسبت تراکم۱ :۶/۱(فشار خروجی۲۶/۱بار مطلق)ساخته شد. درسال ١٩٠٣ کمپرسور باد گریز ازمرکز ۵ مرحله ای با نسبت تراکم کلی۵:۱ طراحی و بکار گرفته شد. تولید کمپرسورهای گریز ازمرکز باظرفیت و فشار خروجی بالاتر دائمًا در دستور کارشرکت های سازنده قرارگرفته، به نحوی که امروزه این ” پمپ باد ” درظرفیت بیش از ١٢۵٠٠٠٠مترمکعب درساعت ساخته می شود. فشار قابل دسترسی دراین دسته از کمپرسور های هوا ازطریق افزایش تعداد طبقات تا ١۶ طبقه به بیش از ٧٠٠ بار نیز رسانیده شد. ” کمپرسورهای باد “گریز ازمرکز ذاتًا ازنوع خشک (oil free)بوده و بعلت بالابودن قابلیت اعتماد آن ،دوره های بهره برداری بدون توقف آن به بیش از سه سال نیز میرسد.

کمپرسورباد یا کمپرسور هوا (air compressor)

کمپرسور هوا یکی از قدرتمندترین ابزار برای تامین نیروی لازم برای کار با ابزارآلات بادی می باشد.از کمپرسورهای بادی برای استفاده ابزارآلات مانند انواع میخکوب و چکش ها و منگنه کوب های بادی و پیستوله های رنگ پاش بادی،پرچ کن ها و… به کار می رود.کمپرسورهای باد بر اساس حجم مخزن دسته بندی می شوند.مدلهایی که سبک تر هستند قابلیت حمل دارند و کمپرسورهای سنگین تر نیز اکثرا دارای چرخ برای حمل کردن هستند.حجم کمپرسور یکی از عوامل بسیار مهم برای انتخاب آن می باشد.هر چه مخزن باد بزرگ تر باشد حجم باد خروجی بیش تر می شود در نتیجه نیروی بیش تری تامین می شود.

یکی از دسته بندی هایی که برای پمپ باد استفاده می شود،سیستم روانکاری می باشد.روان کننده با روغن و بدون روغن و روان کننده نوع فشار.
در کمپرسور با سیستم روغنی،روغن باید به قطعات داخلی برسد.این نوع کمپرسورها سنگین هستند اما بهترین نوع سیستم روان کنندگی را دارند.روغن در این مدل کمپرسورها باید در بازه های زمانی مشخص و با برنامه تعویض و بررسی شوند.این نوع کمپرسور صدای کم تری دارند.
کمپرسورهای بدون روغن،نیاز به هیچ روان کننده ای ندارند و از روان کننده های دائمی برای آن ها استفاده می شود.فیلترهوای این نوع کمپرسور باید مرتب سرویس شوند.

معرفی انواع مدل های” کمپرسورباد “

تمام کمپرسور های باد به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

۱.کمپرسورهای دینامیکی

دسته دینامیکی را می‌توان به دو نوع مختلف جدا کرد:

۱-۱کمپرسورهای باد گریز از مرکز (centrifugal)

این نوع کمپرسورهای هوا به گریز از مرکز معروف هستند و اصول کار آنها ، استفاده از نیروی گریز از مرکز برای بالا بردن انرژی جنبشی گاز است . این عمل توسط Vane های نصب شده روی پروانه به سیال اعمال می شود در این نوع کمپرسورهای باد عامل اصلی انتقال انرژی ، پروانه کمپرسور باد Impeller است که روی محور نصب می شود و با آن می چرخد و پس از وارد شدن سیال به چشمه پروانه Impeller Eye روی تیغه هایی Vane که روی آن نصب می شود هدایت می شود.

پس از قرار گرفتن در نوک پروانه توسط نیروی گریز از مرکز اعمال شده از پروانه جدا می شود و وارد محفظه اطراف آن Voloute یا Difuser می شود تا انرژی جنبشی دریافت شده به انرژی فشاری تبدیل شود . خلاء ناشی از پرتاب سیال به طرف بیرون ( در اثر سرعت گرفتن سیال ) باعث جایگزینی مجدد سیال به نوک پروانه می شود و باعث جریان یافتن مداوم سیال به کمپرسور باد و کسب انرژی و خارج شدن آن از کمپرسور می شود.

با توجه به اینکه حرکت سیال در داخل پمپ باد توسط نیروی گریز از مرکز انجام می شود باید دور کمپرسور باد به اندازه ای بالا باشد تا بتواند سیال قرار گرفته در نوک پروانه را از پروانه جدا کند تا امکان جایگزینی ذرات قبلی به جای آن فراهم شود در غیر این صورت فشار و فلوی کمپرسور هوا کاهش خواهد یافت که با توجه به سبک بودن گازها برای انرژی دادن به سیال نیاز به دورهای بالا می باشد ( نسبت به مایعات ) همچنین به دلیل فاصله زیاد بیــن مولکول­های گازها تعداد Vane­های نصب شده روی پروانه­ ها و همچنین زاویه آنها نســبت به پروانه ­های پمپهای گریز از مرکز بیشتر است . مجموعه Volute و یا دیفیوزها مثل کار آنها در پمپها با زیاد کردن سطح مقطع عبوری جریان انرژی جنبشی به انرژی فشاری تبدیل می کنند .

این نوع کمپرسورهای باد بیشترین کاربرد را در صنایع دارند و از آنها برای فشرده کردن هوا و گازهای دیگر در حجم ها و فشارهای مختلف استفاده می شود

۱-۲ کمپرسورهای باد جریان محوری (Axial Low compressor)

اصول کار این نوع پمپ باد براساس حرکت دادن گاز ( هل دادن ) توسط پره های دوار نصب شده روی رتور است و بیشتر استفاده این نوع پمپ باد ها در توربین های گازی است و یا برای جاهایی که نیاز به جریان و فلو زیاد گاز باشد . معمولاً فشار خروجی آنها پایین و متوسط است .

همینطور که ملاحظه می شود جریان گاز در داخل کمپرسور باد در جهت محوری Axial است و بر پره های نصب شده روی رتور( پره های متحرک ) که وظیفه انتقال انرژی از رتور به سیال را عهده دارند و با محور می چرخد . پره های ثابت دیگری نیز روی بدنه کمپرسور باد نصب گردیده که به آنها پره های راهنما گفته می شود که علاوه بر جهت دادن به سیال ، برای انتقال از یک مرحله به یک مرحله دیگر وظیفه تبدیل انرژی جنبشی به انرژی فشاری را نیز به عهده دارند . افزایش فشار در این نوع کمپرسورها به این صورت است که گاز را به تدریج از فضای باز ( سطح مقطع زیاد ) به فضای تنگتری می راند و باعث کم شدن حجم و افزایش فشار آن می گردد .

کمپرسورهای جابجایی مثبت Positive Displacement Compressors

به کمپرسورهایی که در هر سیکل کاری ( دورانی یا رفت و برگشتی ) مقدار حجم مشخصی از گاز را جابجا می کنند کمپرسورهای جابجایی مثبت گفته می شود . از مشخصه های اصلی این نوع کمپرسورهای باد متناسب بودن مقدار گاز خروجی با تعداد کورس کمپرسور است. بدین معنا که برخلاف دیگر کمپرسورها با دو برابر کردن دور کمپرسور هوا فلوی کمپرسور نیز دو برابر می شود و همچنین اگر مسیر خروجی آنها مسدود گردد، فشار خروجی آنها می تواند تا بی نهایت افزایش پیدا کند و در صورت تامین توان مورد نیاز می تواند باعث ترکیدن بدنه کمپرسورباد یا سیستم لوله کشی گردد .

دسته بندی کمپرسور باد جابجایی مثبت:

کمپرسورهای باد جابجایی مثبت نیز بر اساس نوع مکانیزم حرکت به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۲-۱ کمپرسورهای نوع روتاری Rotary Compressor

در این نوع کمپرسورها عمل بالا بردن انرژی سیال ( بالا بردن فشار گاز ) برخلاف کمپرسورهای گریز از مرکز با هل دادن از طریق حرکت چرخشی ،‌گاز از طرف ورودی ( که حجم بیشتری دارد ) به طرف خروجی ( که به تدریج حجم کم می شود ) انــجام می شود و بسته به ساختمان داخل کمــپرسور در انواع زیر طــبقه بــــندی می شوند :

۲-۱-۱ کمپرسورهای نوع لوب Lobe Compressor

در این نوع کمپرسورباد که شکل آن در زیر نشان داده شده است Gas از قسمت ورودی Suction وارد کمپرسورباد می شود و با حرکت چرخشی Lobe ها که توسط الکترو موتور به آنها داده می شود و در جهت عکس همدیگر می چرخند گاز Gas حبس شده بین رتورها و بدنه کمپرسورباد را به سمت راهگاه خروجی Discharge کمپرسور که به تدریج حجم آن کم می شود می رانند .

شکل لوب ها طوری طراحی می شود که در حین چرخش همواره کمترین فاصله بین آنها و بدنه وجود داشته باشد و در صورتیکه این فاصله ها به هر دلیلی افزایش پیدا کند می تواند باعث شود گاز فشرده شده نشت کند و به دلیل وجود اختلاف فشار مجدداً وارد مراحل فشار پایین سیلندر Low Pressure شود که می تواند باعث نشتی های داخلی و کم شدن فلو و فشار کمپرسورباد شود .

بسته به تعداد Lobe هایی که روی یک رتور قرار می گیرد این نوع کمپرسورها در انواع مختلفی اعم از دولوب Double Lobe وسه لوب Trial Lobe و همچنین لوب مارپیچی ساخــته و مورد استفاده قرار می­گیرند . هر چه تعداد Lobe ها بیشتر باشد راندمان کمپرسور باد نیز افزایش پیدا می کند که به طبع آن هزینه ها و دقت ساخت نیز بالاتر خواهد رفت .

در زیر یک کمپرسورباد نوع لوب نوع سه لوب نشان داده شده است .

۲-۱-۲ کمپرسورهای نوع لوب مارپیچی Helical Lobe Compressors

با توجه به شباهت رتور این نوع کمپرسورها به پیچ اصطلاحاً به این نوع کمپرسورها ، کمپرسورهای نوع پیچی یا Screw Compressor نیز گفته می شود و نحوه کار آنها بر اساس حبس شدن گاز بین لوب های مارپیچی که به صورت نر و ماده در داخل هم می چرخند و بدنه ( سیلندر) است . حرکت دورانی Screw ها باعث جلو راندن گاز ( مثل چرخ گوشت ۹ از مسیر ورودی تا خروجی می شود که هرچه گاز به طرف خروجی کمپرسورباد نزدیکتر می شود انرژی بیشتری دریافت می کند و با کاهش حجم آن فشارش افزایش پیدا می کند .

حرکت چرخشی Screw ها به توسط الکترو موتور و از طریق چرخ دنده هایی که در قسمت انتهایی محور قرار دارد Timing Gear به رتور دیگر منتقل می شود و باعث می گردد رتورها در خلاف جهت همدیگر بچرخند . برای جلوگیری از نشتی های داخلی باید همواره فاصله کمی بین Lobe ها و محفظه های که Lobe ها در آن حرکت می کند Cylinder وجود داشته باشد که با توجه به زیاد بودن طول رتور امکان کم کردن این فواصل با دشواری مواجه است که در بعضی از انواع این کمپرسورها برای جلوگیری از تماس مستقیم قطعات ثابت و متحرک با ایجاد یک فیلم نازک روغن روانکاری که همراه گاز وارد کمپرسورباد می شود از تماس و اصطکاک قطعات ثابت و متحرک ممانعت می شود .

برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید.

منبع: https://iranpump.com/air-compressor/

چندین نکته درباره خرید عروسک خرس بزرگ ارزان

مقدمه

خرید لوازم بازی به ویژه خرید عروسک خرس بزرگ ارزان برای دختران در سنین کودکی و حتی بزرگسالی هیجان خاصی دارد. برای دختران عروسک بازی همیشه از لذت‌بخش‌ترین بازهای زمان کودکی آن‌ها محسوب می‌شود و همراه داشتن وسایل بازی مانند عروسک تا سنین بزرگ‌سالی نیز حتی برای آن‌ها خاطره‌انگیز است. البته امروزه خرید عروسک‌های خرس بزرگ سن و سال نمی‌شناسد و طرفداران زیادی بین دختران دارد. در واقع روانشناسان و کارشناسان اسباب بازی امور تربیتی کودکان معتقدند نیاز به اسباب بازی از بدو تولد شروع می‌شود و در گروههای سنی مختلف علایق متفاوت است و تمام نمی‌شود.

عروسک خرس بزرگ در طرح‌ها و مدل‌های مختلف همیشه در طول تاریخ از طرفداران زیادی بین نسل قدیمی و جدید برخوردار بوده است. امروزه خرید عروسک خرس بزرگ برای مناسبت‌های مختلف بین جوانان حتی بسیار رایج شده است مثلا از مهم‌ترین این مناسبت‌ها روز جهانی عشق می‌باشد که در این روز خرید عروسک در سایزهای مختلف بسیار مرسوم است. برای خرید عروسک خرس بزرگ جذاب و خوشگل قیمت‌های متفاوتی وجود دارد که بسته به بودجه و هزینه‌ای که برای خرید کنار گذاشته‌اید می‌توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

عروسک‌های خرس بزرگ در مدل‌های مختلف توسط کارخانه‌های تولید اسباب بازی تولید و روانه بازار می‌شود اینکه شما بتوانید مغازه یا فروشگاه آنلاینی را پیدا کنید تا بتوانید عروسک خرس بزرگی که به سلیقه شما بخورد و جنس مناسبی داشته باشد نیاز به جستجو و تحقیق دارد البته مهم‌ترین موضوعی که مطرح است قیمت آن می‌باشد چون اکثر افراد به دنبال خرید عروسک خرس بزرگ ارزان قیمت می‌باشند.

نکات مهم هنگام خرید عروسک خرس بزرگ ارزان

به این نکات قبل از اینکه خرید عروسک خود را نهایی کنید به خوبی دقت کنید تا بعد از خرید خود پشیمان نشوید:

اندازه: برای خرید عروسک اولین و مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن دقت کنید اندازه آن است. در واقع سایز عروسک متناسب با سن فرد می‌تواند متفاوت باشد. اگر عروسکی که هدیه می‌دهید یا برای خود می‌خرید سایزی متناسب با جثه و سن شما داشته باشد ارتباط بهتری با آن می‌توانید برقرار کنید و قطعا در آن صورت کادویی جذاب‌تر و به یادماندنی‌تر محسوب می‌شود.

جنس عروسک: جنس عروسک به دو دسته نرم و سخت تقسیم‌بندی می‌شود پس به این نکته توجه داشته باشید که جنس عروسکی که می‌خرید کاملا مطابق سلیقه‌تان باشد. در عروسک‌ها بسته به سلیقه تولیدکننده از انواع و اقسام پارچه‌ها‌، پلاستیک‌ها و همچنین فوم استفاده می‌شود. پس حتما قبل خرید جنس پارچه عروسک آن را دقیق بررسی کنید.

رنگ محصول: امروزه عروسک‌های خرسی بزرگ در تنوع و رنگ‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شود. شما باید با توجه به علایق و حال و هوای فرد مقابلتان و مناسبتی که قصد کادو دادن دارید رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید. مثلا عروسک خرسی بزرگ قرمز رنگ مخصوص روز ولنتاین است

ساده یا طرح‌دار: عروسک‌های ساده در واقع مدل‌هایی هستند که فاقد هرگونه شی اضافی بر روی بدن یا دستانشان باشند و عروسک‌های طرح‌دار آن‌هایی هستند که اصولا دارای قلب و دیگر شی‌های تزئینی روی عروسک هستند. ساده یا طرح‌دار بودن عروسک از مواردی است که باز هم سلیقه‌ای می‌باشد.

قابلیت شستشو: قابلیت شستشو آسان با ماشین از مهم‌ترین نکاتی است که حائذ اهمیت است چون هر چند وقت یکبار لازم است عروسک خود را به خوبی بشورید تا کثیفی وارد جسم آن نشود و رنگش کدر و تیره نشود.

قیمت عروسک خرس بزرگ: قیمت عروسک خرسی بزرگ با توجه به جنس و کیفیت به کار رفته در آن تعیین می‌شود. البته در بعضی موارد در جشنواره‌ها یا حراجی‌ها قیمت عروسک‌های خرس بزرگ بسیار مناسب می‌شود. ولی به طور کلی تنوع قیمتی زیادی در خرید عروسک‌های خرسی وجود دارد.

در صورت تمایل برای مشاهده ادامه مطلب به عروسک خرس بزرگ ارزان مراجعه نمایید.

عروسک خرس بزرگ ولنتاين

ولنتاین یکی از جشن هایی است که هر ساله در کشور ایران نیز به خوبی از آن یاد می شود و هدیه هایی زیادی در این روز خریداری می شود. اما وقتی صحبت به سمت هدیه روز ولنتاین می رسد، فکر اکثر افراد به سمت عروسک می رود.

عروسک های خرس ولنتاین قطعا انواع قلب ها، عروس و داماد ها، دختر و پسرهایی با لباس های قرمز زیبا، اسب تک شاخ، خوک و خرگوش، موش، سگ و از همه مهمتر خرس زیبای ولنتاین را شامل خواهد شد.

اما بهتر است نگاهی هم به دلایل خرید عروسک خرس ولنتاین بیندازیم.

دلیل قابل توجه برای خرید عروسک ولنتاین:

تداوم عشق.

هدیه دادن یک عروسک زیبا و دوست داشتنی به یک خانم نشان دهنده درک بالا و احساس لطیف شما در بیان عشقتان می باشد. با این کار شما عشق خود را ثابت کرده و سبب این می شود عشق شما احساس کند شما به او توجه کرده و برایش ارزش قائل شده‌اید

عروسک های ولنتاین بسیار دوست داشتنی، نرم و لطیف هستند.

عروسک ولنتاین معمولاً از جنس پولیشی انتخاب می شود و بسیار نرم و لطیف بوده. اگر این عروسک به اندازه کافی بزرگ باشد می توانید آنها را تا زمانی که می خواهید در آغوش بگیرید.

عروسک خرس ولنتاین جاودان است.

کادوهای روز ولنتاین مثل شکلات، دسته گل، عطر و ادکلن همگی موقتی هستند و عمر آنها نهایتا یکی دو هفته است. ولی انتخاب عروسک به عنوان هدیه ولنتاین یک کادوی جاودانه است و همیشه دردید عشق شما قرار دارد و خاطرات خوب تان را همیشه زنده نگه می دارد. پس باز هم می‌توان گفت عروسک ولنتاین بهترین هدیه و کادو برای عشقتان است.

هیچ وقت تنها نیستید.

اگر عشقتان از شما دور است می توانید با هدیه دادن یک عروسک در روز ولنتاین جای خالی خود را برایش پر کنید. حتی می توانید قبل از هدیه دادن عروسک از عطر و ادکلن خود به عروسک بزنید تا هرچه بیشتر شبیه شما شود. همچنین در صورتی که مایلید میتوانید با ارسال عروسک های ۲ یا ۳ متری و خرید عروسک خرس بزرگ نیز عشقتان را غافلگیر کنید.

برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://www.abnabat.com/Product/valentine-doll/

ست لوازم شخصی آرایشگاهی مردانه شامل چه مواردی است؟

ست لوازم شخصی آرایشگاهی مردانه

1- دئودورانت

در فصل‌های گرم سال یا به طور کلی زمانی که بدن شما گرم می‌شود سیستم ایمنی بدن شروع به تولید عرق می‌کند. از این رو آب روی پوست برای تبخیر از بدن گرما می‌گیرد که این گرما باعث تجمع باکتری‌ها و بوی بد عرق می‌شود. برای حل این مشکل بهتر است علاوه بر استحمام زیاد از دئودورانت استفاده کنید.

2- ژیلت

داشتن موهای زائد در بدن می‌تواند دلیلی باشد تا شما در طول شبانه روز و در طی فعالیت‌های زیاد تعرق بیشتری داشته باشید و این امر می‌تواند باعت دور شدن اطرافیانتان شود. بنابراین یکی از لوازم الزامی در ست لوازم شخصی آرایشگاهی مردانه ژیلت است. برای استفاده از ژیلت باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

1-در هنگام استغاده از ژیلت پوست خود را بکشید.

2- بدنتان را در حمام خیس نکنید.

3- ژیلت را روی پوستتان فشار ندهید.

4- قسمت های کوچک و وقت‌گیر را در آخر بتراشید.

5- تیغ ژیلت را بعد از مدتی تعویض کنید.

6- پس از تمام شدن کارتان، تمیز کردن ژیلت را فراموش نکنید.

3- عطر

معرفی لوازم داخل کیف آرایش مردانه

استفاده از عطر خوشبو برای آقایان در محیط‌های رسمی، اداری یا حتی زمانی که در یک جمع دوستانه قرار می‌گیرید امری ضروری است. شما باید اطلاع کاملی راجب برند‌های عطر و ادکلن داشته باشید. از عطرهای برای ایجاد احساس خوب بین افراد و بهبود روابط زناشویی استفاده می‌کنند. حس بویایی بر روی نیم کره راست مغز انسان تاثیر مثبت دارد. این بخش از مغز شامل عواطف، حافظه و خلاقیت انسان است. عطرها از گل‌ها، گیاهان دارویی، ادویه جات و… تشکیل شده‌اند. همچین در عطرها از الکل، مواد پتروشیمی، ذغال سنگ و … استفاده می‌کنند.

4- مرطوب کننده لب

همیشه در هوای‌های سرد و خشک یا در هوای گرم و خشک تابستانی بعضی از افراد جدا از جنسیت و سن، دچار خشکی پوست می‌شوند. در لب ما هیچ گونه غدد عروقی وجود ندارد به همین دلیل بیشتر از سایر نقاط دچار خشکی می‌شود. از دلایل دیگر آسیب پذیر بودن لب‌ها می‌توان به نازک بودن پوست این قسمت اشاره کرد. خیس کردن آن‌ها با بزاق دهان نه تنها مشکلی را برطرف نکرده بلکه باعث التهاب و زخم شدن لب‌ها نیز می‌شود. برای جلوگیری از خشک شدن و زخم شدن لب‌ها بهتر است در تمام فصول سال از مرطوب کننده‌های لب استفاده کنید و وجود این مرطوب کننده در ست لوازم شخصی آرایشگاهی مردانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

5- خمیر ریش

مردان برای اصلاح از ژل‌ها و فوم‌های دارای الکل برای مرطوب کردن پوست و جلوگیری از التهاب استفاده می‌کنند. نوع محصولی که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید سازگاری کامل با پوست داشته باشد تا به صورت آسیبی وارد نشود. برندهای معتبر محصولات خود را برای پوست‌های گوناگون تولید می‌کنند تا برای همه افراد جامعه کارآمد باشند. شما نیز بهتر از برندها و انواع مختلف خمیر ریش‌ها استفاده کنید تا ببینید کدام یک سازگاری بیشتری با پوستتان دارد.

6- تمیز کننده صورت

وجود آلودگی در هوای کلان شهرها بر روی پوست صورت تاثیر مخربی داشته و هر فرد جدا از جنسیتی که دارد باید روزانه صورت خود را شست وشو دهد. اگر توجهی به شست و شوی پوست صورت خود نداشته باشید در دراز مدت دچار بیماری‌های پوستی و جوش‌های سر سیاه زیادی می‌شوید. آب به تنهایی توانایی لازم برای شست و شوی مناسب صورت را ندارد به همین دلیل باید از تمیز کننده‌های دیگر استفاده کنیم.

در هنگام خرید پاک کننده صورت به این موضوع توجه کنید که اگر از تمیز کننده‌های قوی در ست لوازم شخصی آرایشگاهی مردانه خود استفاده کنید موجب خشکی پوست شده و در پی آن حساسیت های پوستی ایجاد می‌شوند. هر پاک کننده برای پوست‌های مختلف است و در ماه‌های مختلفی از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین میزان استفاده از این تمیز کننده‌های پوست با میزان آلودگی هوا تاثیر مستقیمی دارد یعنی هرچه هوا آلوده‌تر باشد استفاده از این پاک کننده‌ها بیشتر می‌شود.


با کلیک بر روی لوازم آرایشی مردانه ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

در خرید لوازم آرایشگاه مردانه به چه مواردی باید توجه کرد؟

یکی از شغل‌های پربازده و پرسود، آرایشگری است. فردی که آموزش‌های آرایشگری را دیده است و توانسته مدرک آرایشگری بگیرد می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن هزینه آموزش و همچنین سود زیادی را از این کسب و کار به دست آورد. با ما در راینا مارکت همراه باشید تا شما را با خرید لوازم آرایشگاه مردانه آشنا کنیم. امروزه آرایشگری نسبت به قبل رونق بیشتری گرفته است. مانند تمام شغل‌ها و حرفه‌های دیگر آرایشگری هم دارای فوت و فن‌هایی است که برای یادگیری آن‌ها نیاز است در دوره‌های مربوطه شرکت کنید. در یکی از بخش‌های مهم این دوره‌ها، به اهمیت خرید لوازم آرایشگاه مردانه اشاره می‌شود. استفاده از وسایل مناسب تضمین کننده کیفیت بالا در انجام خدمات خواهد بود. شما با صرف کمترین زمان ممکن می‌توانید لوازم مورد نیاز آرایشگاه خود را از راینا مارکت تهیه کنید.

خرید لوازم آرایشگاه مردانه

شما به عنوان یک آرایشگر باید بتوانید خود اقدام به خرید لوازم آرایشگاه مردانه کنید. در زیر به توضیح لوازم مورد نیاز یک آرایشگاه مردانه می‌پردازیم:

ست شانه و برس

اولین موردی که باید برای یک آرایشگاه مردانه تهیه شود، ست شانه و برس است. آرایشگری که شانه و برس مناسبی نداشته باشد، نمی‌تواند از پس اصلاح و مرتب کردن هر مدل مویی برآید. پس نیاز است در قدم اول با توجه به نیاز خود ست شانه و برس مناسبی بخرید.

دستگاه اتوی مو

در حال حاضر اتوی مو یکی از حیاتی‌ترین لوازم مورد نیاز در آرایشگاه مردانه است. شاید تا چند سال پیش عده کمی از اتوی مو استفاده می‌کردند اما در حال حاضر اتوی مو وجودش در آرایشگاه مردانه لازم و ضروری است.

ماشین اصلاح سر

با توجه به این که امروزه کیفیت و سرعت بالا یکی از موارد ضروری در آرایشگاه‌های مردانه است، استفاده از ماشین اصلاح می‌تواند کیفیت و سرعت عمل آرایشگر را بالا ببرد. یکی از نوستالژی‌های موجود برای تمام افراد، قیچی آرایشگری است. در گذشته آرایشگر‌ها تنها از قیچی برای اصلاح مو استفاده می‌کردند و خبری از ماشین اصلاح موی سر نبود.

این توانایی آرایشگر است که بتواند یک فرد را به مشتری دائمی تبدیل کند. در حال حاضر مشتریان آرایشگاه دیگر تنها برای یک اصلاح ساده به آرایشگاه مراجعه نمی‌کنند. پس برای داشتن یک آرایشگاه حرفه‌ای، نیاز است که یک ست کامل از ماشین اصلاح را تهیه نمایید. در خرید ماشین اصلاح سر حتما به برند آن توجه داشته باشید. استفاده از برند‌های شناخته شده و حرفه‌ای این تضمین را به شما می‌دهد که پس از مدتی نیازی به خرید دوباره ست ماشین اصلاح نخواهید داشت.

در صورت تمایل برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://raynamarket.com/

مناطق تحت پوشش اینترنت ثابت ایرانسل(TD-LTE)


گام اول :

سایت ایرانسل نقشه مناطق پوشش دهی را در آدرس زیر آماده کرده است و شما با کلیک بر روی آدرس میتوانید

با وارد کردن اسم شهر محل سکونت از توع پوشش منطقه خودتون مطمئن شوید.


برای مشاهده مناطق تحت پوشش ایرانسل بر روی لینک بالا کلیک کنید.


گام دوم:


در این روش باید از طریق خط ایرانسل خود کد USSD که ایرانسل برای این منظور فعال کرده است را شمارگیری کنید.

۲۰#* و در این روش سیستم های پوششی منطقه شما مشخص میشود.

اگر در منطقه شما هر دو پوشش اینترنتی که شامل نوع ۴G و TD-LTE فعال باشد

در جواب کد دستوری USSD این دو پوشش فعال دیده میشود اگر هم هرکدام غیر فعال باشد به شما اعلام میشود.

گام سوم :

در این روش با شماره گیری شماره ۷۰۷ از خط ایرانسل میتوانید

سولات و راهنمایی های لازم را از مرکز پشتیبانی مخصوص اینترنت ثابت ایرانسل یا همان TD-LTE جویا شوید .

برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://saranmarket.com/areas-covered-by-irancell-td-lte-internet/

1234567
last